Кой и как забърка кашата с градския транспорт във Варна?

Днес стачкуващите служители на частния превозвач атакуват с искания Общинския съвет

Служители на частния превозвач "Транстриумф" влизат днес на сесия на Общинския съвет. В зала "Пленарна" те ще заявят, че, ако Общината не им предложи документ, който да гарантира хляба им, те ще преминат и към ефективни форми на гражданско неподчинение. Според декларацията на протестиращите, разпространена снощи, срокът, който те дават на кмета и Общинския съвет, е до 6 ноември. На сесията днес те ще депозират и над 6500 подписа, които варненци поставили само за няколко дни в защита на исканията на стачкуващите за гарантиране на работните им места.

Как се стигна до патовата ситуация с "Транстриумф"?

На едно от последните си заседания преди изборите през 2011 г. предишният общински съвет гласува предложение на тогавашния кмет Кирил Йорданов: Във връзка с изменение на Наредба №2 за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници в автобуси общината да възложи превоза на пътници на територията на общината на “Градски транспорт” ЕАД, като вътрешен оператор. "Синхронизирането" ще позволи на общината да кандидатства с проект за Интегриран градски транспорт, по който градът ще получи безвъзмездна помощ от 60 млн. евро за нови автобуси, велоалеи, бързо трасе за градския транспорт и още няколко екстри. Според анализа на експертите обаче "Градски транспорт" няма капацитета да обслужва всички линии в града - по над половината от тях и сега вози "Транстриумф". Така се стигна до екзотичното решение: губещата общинска фирма да купи печелившата частна. По-късно цената на сделката беше фиксирана на 20 млн. лева.

Скоро обаче стана ясно, че няма финансова институция, готова да кредитира "Градски транспорт" за сделката. Кметската администрация пък отказа да емитира облигации и да ги добави към вече натрупаните си задължения, за да не падне кредитният рейтинг на Община Варна. Кандидат-кредитори и консултанти оспориха и сумата, на която беше оценен "Транстриумф холдинг". След месеци на преговори и безплодно обявяване на "решение" след "решение" изведнъж стана ясно, че от сделката няма смисъл. През май 2012 г. шефът на общинската дирекция "Международно сътрудничество, проекти и програми" Петър Радушев заяви, че няма изискване от Брюксел "Транстриумф" да бъде купена, за да стартира проектът за интегрирания градски транспорт на Варна. Тогава - на заседание на комисията по "Транспорт", съветниците така и не успяха да си спомнят кой точно в миналия мандат им е внушил, че сделката е задължително условие, за да получи Варна 60 млн. евро за транспорта си от еврофондове.

Така "Градски транспорт" се отказа от сделката и си навлече дело, заведено от "Транстриумф" за неустойка по договора в размер на 750 000 евро. Малко по-късно шефовете на общинската фирма обвиниха за създалата се ситуация общинския съветник от БАСТА Марио Шиваров, координатор на проекта, както и "пишман консултантите", които все си сменяли мнението.

През август в Европейски вестник беше публикувано задължителното едногодишно известяване за намерението на Община Варна да възложи обществения транспорт в града само на една фирма. Това стана факт с подписването през миналата седмица на Договора за обществен превоз на пътници между Общината и "Градски транспорт" ЕАД. Именно този акт взриви частната фирма "Транстриумф", въпреки че засягащото ги решение е оповестено още преди 15 месеца. Безвъзвратно са закъснели и претенциите защо на "Градски транспорт", а не на печелившия частник ще бъдат предоставени новите (а не втора употреба) 70 автобуса - договорът за еврофинансирането на Интегрирания градски транспорт във Варна, по който се купуват те, е подписан от екскмета Кирил Йорданов още на 9 юли 2012 г. В него ясно е записано, че бенефициент е общинската фирма.

Междувременно стана ясно, че "Градски транспорт" има право да компенсира недостига на капацитет да обслужва всички линии чрез наемане на подизпълнители. Те ще бъдат избрани чрез обществена поръчка, процедурите по която ще отнемат от 4-5 месеца, обяви в петък кметът Иван Портних на среща с обявилите едночасова стачка служители на "Транстриумф". Според него няма основание за опасенията им, че ще загубят работата си, тъй като само от собственика на "Транстриумф" зависи дали ще участва в конкурса или не. Още повече, че фирмата на практика няма конкуренция за ролята на подизпълнител. Неоснователни се оказаха и твърденията, че общината ще даде печелившите линии на "Градски транспорт", а ще остави по-ненатоварените на "Транстриумф". Подобно съотношение, което сега е факт, макар и в полза на частната фирма, няма почва в условията на новия договор. Според него превозвачите вече няма да печелят от броя на продадените билети, а ще получават пари според изминатите километри, на които ще съответстват и разходите им.

На среща със служителите си вчера собственикът на "Транстриумф" Антраник Шакариян заявил, че никой не е коментирал с него параметрите на работа и, че, ако фирмата бъде подизпълнител, но с минимален брой линии, "Транстриумф" няма да е в състояние да обслужва лизинга на новите автобуси, които Дружеството закупи със собствени средства преди няколко години. "Плановете на Общината за транспорта в града бяха оповестени преди година. Никога не съм отказвал среща на г-н Шакариян, защото такава не е била поискана от него", контрира задочно кметът Иван Портних на среща със стачкуващите в петък.

Какви гаранции за запазване на работните места в "Транстриумф" могат да дадат общинските съветници не е ясно нито на протестиращите, нито на местните парламентаристи. Всяко обещание би могло да се тълкува като нарушение на закона за обществените поръчки, който трябва да бъде спазен стриктно за избор на подизпълнител. Съветниците нямат и друг полезен ход заради строгите параметри на вече влезлия в сила договор за проекта за Интегриран градски транспорт, в който не фигурират нито частният превозвач, нито закупуването му.

Слухове за невиждани изисквания към бъдещите контрольори за градския транспорт пък плъзнаха вчера из социалните мрежи. Продавачките на билети, които сега са във всеки автобус, щели да бъдат уволнени (факт, обусловен от заложеното в проекта въвеждане на електронна система за таксуване, както и за продаване на билетчета по спирките и от шофьорите на автобусите), а на новите бройки за контрольори и разпространители на смарткарти, билети и абонаменти щели да бъдат назначавани само жени до 40 г., с поне един чужд език при това на половина заплата. Подобни изисквания обаче няма в нито един от документите по проекта и те могат да бъдат определени единствено като провокация.