Избрани Новини
Кметът обяви кога ще бъдат асфалтирани разбитите от ВиК улици във Варна
Лявата ръка не знае какво прави дясната, обобщи Благомир Коцев.
Кметът на Варна Благомир Коцев съобщи кога ще бъдат асфалтирани разбитите от ВиК улици в северната част на града. "След поредната среща с ВиК и най-големите пътни строители във Варна, продължила близо 4 часа, стана ясно едно: градът страда от вечни ремонти, защото лявата ръка не знае какво прави дясната", обобщи градоначалникът.
Големият държавен проект на ВиК за подновяване и изграждане на водопреносната и канализационна мрежа в множество райони на морската столица на стойност 138,4 млн. лв. се точи вече 2 години без изгледи скоро да приключи. Подписан през 2019 г. и де факто започнал през 2022 г., проектът само в северната си част, над бул. „Христо Смирненски“, трябваше да изгради 25 км. водопроводи и да достигне до 14,000 домакинства.
Резултатът е постоянни забавяния, аварии, кал, прах и дупки. Макар и да напредва, начинът по който е организиран проектът, го прави тромав и неефективен. ВиК полага новите тръби и остава улицата разкопана, след което трябва да се намеси Общината, за да довърши уличната инфраструктура. Просрочването на графиците на ВиК е регулярно, а бързото завършване на улиците след това зависи включително и от капацитета на пътните строители в лицето на Хидрострой и Инжстрой.
Технически недостатъци, заложени още в проектирането, съпътстват строителните работи в много райони. Проектите често са неточни и се налагат промени в движение, което допълнително бави напредъка. Компромисно качество, недомислици и сбъркана техническа последователност още в старта на изграждането също са причина за усложнения и забавяне, като например в „Траката“. Там битовата канализация се изгражда отгоре надолу, първо във високите места, а след това в ниските, което води до често препълване с води и свличане на земни маси, затлачване на шахтите и наводняване на улици. В много трасета проектът предвижда нова канализация без подмяна на остарелите водопроводи, което е свързано с множество аварии и прекъсвания на водоснабдяването.
"Това не може да продължава повече по този начин", категоричен е Коцев.
На срещата вчера той е поискал отново детайлен отчет за напредъка на големия ВиК проект, а също и за уличните ремонти навсякъде в града. "Ще се срещам с ВиК и строителните фирми всяка седмица отсега до приключването на ремонтите, за да искам бързо и качествено изпълнение и край на строителния хаос във Варна. Считам тази задача за най-важната", коментира той.
Ето и какви уверения е получил кметът от строителните фирми и ВиК за състоянието и крайните срокове на ремонтите по местности:
ж.к. Изгрев, бул. „Христо Смирненски“:
- До 15 юни ще е готова отсечката от „Прилеп“ до „Подвис“. Там проектът ще се завърши частично с изградени бордюри и биндер, за да е проходим булевардът през лятото. Работата ще продължи след летния сезон до окончателното полагане на асфалт в началото на есента.
- Участъкът от „Подвис“ до „Мир“ е приключен и като водопреносна мрежа и като пътна инфраструктура.
- Участъкът от „Мир“ до входа на „Св. Марина“ е завършен по основното възлагане на ВиК Варна, но проектът не предвижда подмяна на около 200 метра стар водопровод с чести аварии. Същият трябва да се подмени, за което има обещание от управителя на ВиК.
- Мисли се за полагането на линейни отводнители и утаители, които да решат поне отчасти проблема с наводняването на булеварда в ниските му части и свличането на земни маси при проливни валежи.
Запад Младост
- До края на юни ще е готова отсечката на ул. „Атанас Москов“ от кръговото за Тополи до кръговото с ул. „Девня“
- Самата „Девня“ ще е готова изцяло до 10 юни.
м-т „Пчелина“ и Каменар
- До края на юли ще е готов ремонтът на ВиК, след което предстои благоустрояване с тротоари и улично осветление в рамките на 4 месеца
- Отсечката от Вятърната мелница до „Пчелина“ се очаква доста по-скоро.
м-т „Траката“ и к.к. „Свети Константин и Елена“
- Канализацията в „Свети Константин и Елена“ е в експлоатация, а на „Траката“ и "Евксиноград" се изгражда нова по инвестицията на ВиК. Проектът предвижда ограничено възстановяне на настилки до първоначалното им състояние.
- 28, 13 и 14 улица ще бъдат асфалтирани в цялата си ширина до края на юни с допълнително възлагане от Общината. Планът тук е първо да се направи 14-та, след това 13-та, а междувременно да се работи по 28-ма.
- Ще се ремонтира и ул. 8 в участъка към „Траката“.
- До 15 май няма да се работи по ул. 2-ра между Горна и Долна Трака, заради планирани военни учения и Варненския маратон. До края на юли движението трябва да бъде възстановено, а след сезона да бъде завършено благоустрояването с тротоари и улично осветление.
В града
- Възраждане 3, 17 и 23 микрорайон ще са готови до края на май.
Със срещата днес поставихме начало на кардиналното решаване на проблема с ремонтите в града. Докато предната администрация губеше цялата си енергия в оправдания и политически нападки, сега подходът ще е на обединение в името на действието.
"ВиК, пътните строители и общинската администрация работят заедно, за да решават проблемите на града. Както трябва да бъде", завършва кметът.