Над 300 милиона лева може да излезе ремонтът на Аспарухов мост

Мисия Варна

04-12-2023, 15:53

Снимка:

live.varna.bg

Автор:

Varnautre.bg

Всичко от Автора

Парите за ремонт на съоръжението могат да бъдат осигурени чрез заем с ниска лихва от Брюксел.

Средства за ремонт на Аспарухов мост са предвидени в инвестиционната програма на агенция „Пътна инфраструктура” за следващата година. Предвижда се да бъдат ремонтирани участъците от 7-ми до 11-ти. Съоръжението обаче се нужда от основен ремонт на цялата инженерна инфраструктура, а не само от подмяна на пътната настилка, смята Дойчин Ников от инициативния комитет за втори мост над Варненското езеро "Клъстер Черноморска Икономическа Зона". Той не е оптимист, че скоро ще бъде направен подобен ремонт и според него спешно трябва да бъдат подсигурени критичните места, пише darik.bg.

„На носещите колони не е правен ремонт от самото построяване на моста. По някои от тях критични пукнатини, има и компрометирана фуга. Спешно трябва да се вземат мерки за подсигуряване на фрапирашите места. До основния капитален ремонт трябва да се направи частичен”.

Прогноза за стойността на основен ремонт на Аспарухов мост може да бъде направена след изготвяне оценка за сеизмичната устойчивост на съоръжението, което е проектирано да издържи на трус от 7-ма степен по Рихтер. Според Ников не е реалистично да се очаква, че средства могат да бъдат осигурени от държавния бюджет.

„Ако оценката покаже по-ниска сеизмична устойчивост, носещите колони задължително трябва да бъдат санирани и подсилени. Това мероприятие е много скъпо в зависимост от технологията, която се прилага. Последните оценки на МРРБ са, че ремонтът само на пътното платно ще струва 240 млн. лв. Ако се извърши саниране и подсилване, сумата ще е над 300 млн. лева. За последните 10 години МРРБ е осигурило 35-40 млн. лева за частичен ремонт на пътното платно в началото на моста и на носещите колони под него, които не са с голяма височина. Преценете как една държава, която за 10 години е осигурила 35 млн. лева, до 2025 г. ще осигури бюджет от 240 млн. лева”.

Парите за ремонт на Аспарухов мост могат да бъдат осигурени чрез заем с ниска лихва от Брюксел, като Ников дава пример с Румъния.

„В Констанца взеха решение да направят основен капитален ремонт на мост със заем от Брюксел, който сега изплащат. Нашата държавата няма средства и основният ремонт на Аспарухов мост се протака 10 години. Скептичен съм, че пълният ремонт ще стане в близките години”.

Единственият възможен вариант да бъде построен втори мост на Варненското езеро е чрез европейско финансиране, смята Дойчин Ников.

„В Общия устройствен план на Варна има заложени три моста – два градски и един край село Казашко, който да е част от магистрала „Черно море”. Инвестицията ще е над 350 млн. евро. Проектите за градски мостове в Европа получат 85 % безвъзмездно европейско финансиране”.

Само за технически проект и за проучвания за втори мост над Варненското езеро са нужни най-малко между 50 и 60 млн. лева. Дойчин Ников изчислява, че сумата е близо два пъти по-голяма от инвестициите, които държавата е направила през последните 10 години в частичен ремонт на Аспаруховия мост.