Туроператори още дължат и връщат пари на клиенти за пандемията

Туризъм

02-10-2023, 13:08

Снимка:

Министерсткво на туризма

Автор:

Varnautre.bg

Всичко от Автора

Туроператорите получиха общо над 16 млн. лв. по всички програми за държавна помощ, които бяха за възстановяване на пари на клиенти по време на пандемията за неосъществени пътувания.

Туроператори продължават да дължат пари на клиенти за неосъществени екскурзии по време на ковид пандемията. Затова алармираха пред TravelNews потребители. На някои хора са издадени ваучери, които все още не са използвали, но те важат до юли 2024 г. За такъв случай съобщи Сотир Пецанов от Плевен, който е заплатил за екскурзия до Русия и Полша на „Сейф тарвел“ преди пандемията. Екскурзията не може да бъде осъществена и до днес заради невъзможността да се пътува до Русия.

„Все още не са ми върнали парите след като подписах два анекса за възстановяването на 2640 лв. през юни 2022 г.“, каза пред TravelNews Пецанов. Той допълни, че е изпратил документите по мейл до „Сейф травел“ и банковата сметка, по която да бъдат преведени парите. „Мина повече от година и няма никаква информация какво се случва и защо не са ми възстановени парите. Разполагам с ваучер, но никога не ми предложиха друга екскурзия за неговото използване“, обясни Сотир Пецанов. Той допълни, че фирмата е трудно откриваема и не вдигат телефоните в офиса.

Управителят на „Сейф травел“ Павлина Русева провери случая миналата седмица и обяви, че парите ще бъдат върнати веднага. „Няма как да бъдат загубени, защото има издаден ваучер, който все още важи“, обясни тя. Освен това титуляр по договора за пътуването е приятел на Сотир Пецанов, който ще получи средствата и трябва да се разплати с останалите в групата. Павлина Русева е и член на УС на Сдружението на туроператорите и туристическите агенти „Обединение Бъдеще за туризма“ (ОБТ). Тя подчерта, че днес, 2.10.2023 г., парите са върнати на хората.

Самата тя съобщи, че над 30 туроператори водят и вече печелят дела срещу Министерството на туризма за неизплатени помощи по програмите за държавна помощ, които бяха за възстановяване на пари на клиенти по време на пандемията за неосъществени пътувания в периода 01.03 - 31.12.2020 г. Ведомството обаче има проблем с изплащането на средствата, защото отдавна всички са изхарчени. Според нея трябва да се намери решение, защото ощетените туроператори не са виновни за допуснатите грешки от министерството. Фирмите пък са поели за собствена сметка връщането на парите на клиентите, което не ги поставя в равностойно положение с другите играчи и се изкривява пазарът.

Русева е осъдила Министерството на туризма на всички инстанции, включително и във Върховния административен съд. Срещу компанията имаше и други оплаквания в медиите за невърнати пари на младежи за пътувания покрай бала си. Фирмата е с отрязани 33 000 лв. по една от програмите заради непредоставено удостоверение за липса на задължения от НАП. Съобразно условията за кандидатстване, ведомството е трябвало автоматично да направи справка в НАП. „Предоставила съм другото удостоверение за липса на задължения от общината, което те сами не могат да си извадят“, обясни Русева. В момента тя чака решение от министерството за изпълнение на съдебно решение и как ще и бъдат изплатени средствата, които добросъвестно е възстановила на клиентите си. Павлина Русева подчерта, че за неизпълнение на съдебно решение може да бъде глобен лично министърът на туризма за всеки един ден закъснение.

От Министерството на туризма до момента не са отговорили на запитването на TravelNews по отношение на проблема и как ще бъдат намерени пари за изплащането на средствата при спечелването на делата от туроператорите. Проблемите с помощите са възникнали по време на първото и второто служебно правителство на президента Румен Радев през 2021 г., когато министър на туризма беше Стела Балтова. Последният служебен министър на туризма Илин Димитров е отказал да изплати средствата заради липсата на такива и препоръчва на туроператорите да се обърнат към Министерството на финансите. Сегашният министър на туризма Зарица Динкова пък е била изненадана от проблема по време на среща с ОБТ, която заварва, и до момента не е била запозната с казуса.

Оплаквания идват и за туроператора „Ню травълс ейджънси“ ЕООД, който също има невърнати средства към клиенти и други туристически агенции заради ковид пандемията. Проверка в Системата за управление на националните инвестиции (СУНИ) и Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС за България 2020 (ИСУН) показва, че компанията „Ню травъл ейджънси“ е получило финансиране от Министерство на туризма в периода 2020-2022 г. за подкрепа на туристическия сектор във връзка с COVID-19 на обща стойност 256 797 лв. Туроператорът дължи 36 000 лв. на своите колеги от „Аполо“, сума на „Екзотик холидей“, към 85 000 лв. на „Руал травел“ и на други. Засега не е ясно коя институция ще извърши проверка на случая, защото се води спор между Министерството на туризма и Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) кой е контролен орган по програмите.

Националната агенция за приходите (НАП) вече подгони туроператора „Ню травълс ейджънси“ ЕООД за невърнатите средства към клиенти и туристически агенции, съобщиха за TravelNews от институцията. Тя беше оператор по една от програмите и е изплатила на фирмата финансова помощ в размер на 3 415,63 лв. „Ню травълс ейджънси“ не е изпълнило задължението си да подаде в ИСУН 2020 отчетни документи за изразходване на получената безвъзмездна финансова помощ. По тази причина, спрямо него са предприети контролни действия от страна на НАП. При проверката компанията не е представила изискани от проверяващия служител документи, в резултат на което на дружеството е издаден Акт за установяване на публично държавно вземане №BG16RFOP002-2.95-4002/21.04.2022 г. С този акт фирмата е задължена да възстанови получената сума в размер на 3 415,63 лв. безвъзмездна финансова помощ заедно със законна лихва, считано от дата на предоставяне на помощта, се казва още в становището на НАП до TravelNews.

Сайтът на „Ню травълс ейджънси“ ЕООД в момента не работи, а на телефоните никой не отговаря, установи проверка на TravelNews. В регистъра на туроператорите към Министерството на туризма е отбелязано, че компанията е без валидна застраховка „отговорност на туроператора“, което означава, че при проблеми или фалит няма кой да покрие щетите на клиентите.

В момента фирмата е собственост на Фабио Берти, показва справка в Търговския регистър. Преди това е била собственост на Марко Монтеки и неговия син – Роберто Монтеки. Дълги години Марко Монтеки беше президент на Италианската търговска камара в България. В момента гради политическа кариера в Италия, като дори беше кандидат за народен представител на последните парламентарни избори в страната от партия „Либерална стойност". Преди пандемията се срещаше с бившия министър на туризма Николина Ангелкова (ГЕРБ) и обещаваше да помага за развитието на круизния туризъм в България. Марко Монтеки и Фабио Берти не бяха открити за коментар.

Туроператорите получиха общо над 16 млн. лв. по всички програми за държавна помощ, които бяха за възстановяване на пари на клиенти по време на пандемията за неосъществени пътувания.