Застрахователите вдигат премиите за военен риск за танкерите в Черно море

Новините

27-08-2023, 11:32

Снимка:

Reuters

Автор:

Varnautre.bg

Всичко от Автора

Причината е увеличенана несигурност след разпадането на зърнената сделка.

Застрахователите на кораби в Черно море са вдигнали допълнителните такси, които са известни като "премии за военен риск". Решението е взето в отговор на излизането на Русия от зърнената сделка, като напрежението във водния басейн оттогава се увеличи, съобщава "Капитал".

Премията за военен риск е увеличена от около 1% от цената на товара до около 1.20-1.25%, заявиха търговци пред Reuters. Ръстът означава, че всяко пътуване ще струва с 200 хил. долара повече за един танкер Suezmax, който може да носи между 120 и 200 хил. тона. Така общата цена на премията ще бъде почти 1 млн. долара.

Решението ще окаже ефект най-вече върху руските доставки на суровината. Макар и ембаргото на ЕС да забранява продажбата на руски петрол над цени от 60 долара за барел, то покачването на полицата ще окаже допълнително напрежение върху руските петролни компании.

В пика на кризата с руските доставки и санкциите местните компании плащаха до 20 млн. долара застрахователни разходи на танкер. Тази сума покрива както разходите за доставка, така и тези за превоз. Изчисления на експерти показват, че застраховката представлява повече от една трета от стойността на всеки товар.

Търговците добавят, че увеличението се прилага най-вече за товари, превозващи руски петрол и продукти. Премията за товари, превозващи обеми с произход от Казахстан, като цяло е стабилна - около 1%.

"Стоките, произхождащи от Русия, са свързани с по-високи рискове от други, въпреки че настоящата ситуация дава много причини на застрахователите да повишават цените за всеки, който работи в руските черноморски пристанища", смята един от търговците.

Общите товари на суров петрол от черноморското пристанище Новоросийск и терминала на CPC представляват около 2% от световното предлагане. Износът на петролни продукти от черноморските пристанища на Русия е около 4 млн. тона годишно.