Бензин и дизел у нас остават сред най-скъпите в ЕС

Парите

07-09-2015, 08:09

Снимка:

© Pixabay

Автор:

Varnautre.bg

Всичко от Автора

Антимонополистите: Еднаквите цени не означават картел

Въпреки че цените на бензина и дизела само за три седмици у нас намаляха с 16 стотинки на литър, те остават сред най-скъпите в ЕС. Това показва справка на сайта energy.eu за цените, преди в тях да бъдат включени данъците.
Само в две страни нафтата е по-скъпа преди ДДС и акциз - в Дания и в Малта. Бензинът е с по-висока цена в Дания, Италия и Малта.

Според изчисленията на сайта цената на А95 и на дизела у нас са съответно 0,553 евро и 0,586 евро. Средната цена на тези две горива без данъци в ЕС е 0,500 евро за бензина и 0,496 евро за дизела, т.е. в България те са с 10,6 и с 18,15% по-скъпи. След като върху цените бъдат добавени ДДС и акциз, стойността на бензина и дизела у нас е сред най-евтините в общността.

Междувременно на столичните бензиностанции цените на дизела и на бензин А95 остават еднакви, като вече се продават срещу 2,12-2,15 лева за литър. За сравнение, преди три седмици цените бяха 2,30-2,31 лв.
Цената на дизела у нас е сред най-скъпите в ЕС от март тази година. Още тогава вицепремиерът Томислав Дончев поиска справка от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) защо това е така.
От ведомството тогава не откриха някакво нарушение на свободния пазар, но се сезираха и през юли започнаха проверка. В момента тече двуседмичният удължен срок, в който бензиностанциите трябва да предоставят на КЗК поисканите данни, за да може комисията да направи заключенията си.

Еднаквите цени на горивата на дребно не означават, че на пазара има картел. Това коментира пред „Труд“ говорителят на КЗК Марио Гаврилов. По думите му и в ЕС се насърчава практиката търговците да се съобразяват с цените на конкурентите. Съмнението, че има картел, изрази шефът на Агенция „Митници“ Ваньо Танов преди 2 седмици.

Картел има само ако пред свидетел фирмите са се договорили да поддържат едни и същи цени, или ако са направили това писмено или по електронен път. В ЕС обаче повечето уговорки се правели устно и най-честият начин да бъдат хванати е един от участниците в картела да издаде останалите. Тогава за него отпадат наказанията.