Крадат най-много стари автомобили "Ауди" и БМВ

Крими

04-05-2015, 09:27

Снимка:

© Pixabay

Автор:

Varnautre.bg

Всичко от Автора

Бивш военен продава спецуред за отваряне на чужди коли

Лесна работа - бърза печалба, е новото мото на автокрадците. В последно време най-търсени от тях са автомобили "Ауди", БМВ и "Фолксваген", произведени преди 2005 г., които продават за части. За да откраднат такава кола, на апашите не са им нужни скъпи инструменти, но пък печалбата е около 2000 лева. По оперативни данни автоморги в страната, където се пласират части, се държат от стари апаши, в чийто криминален актив са стотици кражби на коли.

"Преди, ако от отнетите автомобили 60-70 процента бяха луксозни, сега над 80% са от нисък и среден клас", разказва пред "Труд" Ангел Бадънков, шеф на сектор "Престъпления, свързани с МПС" в СДВР.

Бандитите са се насочили към старите автомобили, защото защитите им не са толкова сложни, а и има пазар, където бързо могат да ги продадат, обясняват криминалисти. Най-често те ги търгуват в автоморгите. Веднага след кражбата колата се скрива в гараж. Там тя се разфасова, премахват се всички идентификационни номера от рамата и двигателя. После натоварват частите в бусове и зареждат моргите. По този начин без маркировките полицаите трудно могат да докажат, че частите са от крадени коли.

Криминалисти са засичали и случаи, когато апашите действат по поръчка на автоморгите. Така през януари т.г. била регистрирана кражба на "Лада", произведена през 1987 г. и на "Ауди 80" от 1993 г. Вероятно някой спешно е търсел части от такива автомобили и давал луди пари, смятат полицаи. Статистиката сочи, че само за един ден миналата седмица в столицата изчезнали стар "Фолксваген", "Ауди" от 2004 г., "Ауди" от 2002 г., "Ауди 80" от 1989 г. и "Мерцедес Спринтер" от 2002 г.

При 90 процента от случаите, автоморгите изкупуват части от крадени коли. При проверка от полицаи служителите в складовете се оправдават, че си харесали двигателите, вратите и други елементи по обяви в интернет и ги купили, защото били на изгодна цена. При търсене на обявата обаче се оказва, че тя вече е "изтрита" а в автоморгите вече са "забравили" телефона на продавача.

Проста сметка на криминалистите показва, че печалбата на автокрадец от стар автомобил не е никак малка. Ако плячкосва по три коли на седмица и от моргите му плащат за всяка по 2000 лева, на месец той ще си докарва по 24 000 лева. Автоморгите също имат изгода, защото от частите на едно возило те прибират 4000-5000 лева. Заради добрите печалби голяма част от старите топ автокрадци на София вече притежават автоморги, които управляват чрез подставени лица. Така хем си спестяват постоянната игра на котка и мишка с полицията, хем влизат добри пари в джобовете им. Ако ги "присърбят ръцете", тръгват на лов само за скъпи луксозни автомобили или джипове. Но това се случва максимум веднъж в месеца, казват полицаи.

Полицаите, които се борят с автомафията, отчитат напоследък и друга тенденция. В столицата идват "да работят" доста млади момчета от провинцията, които правят удар, продават плячката на автоморга и си тръгват обратно към дома си. Засечени са такива банди от Елин Пелин, Самоков, Перник, Враца, дори от Варна. Това обаче поражда напрежение в престъпния свят, защото гастрольорите подбиват цените. Ако софийски апаш продаде отмъкнато возило за 2000 лева, провинциалният търгува същия модел за 1000 лева.

Много малко от крадените коли пътуват вече към чужбина, отчитат столични полицаи. Според тях подобни удари се извършват по един-два на месец и то само ако има специлна поръчка за автомобил над 150 000 лева. Преди две години нашите криминалисти заедно с чуждестранни колеги удариха два големи канала за трафик на плячкосани коли - за Близкия изток и за бившите съветски републики. В арабския свят издирван джип БМВ, произведен след 2010 г., се търгувал за около 20 000 евро. Ако колата е"“изчистена" и с пренабити номера, се продавала на 70-80% от пазарната цена. Някои от тях стигали до Сирия. След разбиването на тези канали трафикът на крадени коли рязко секнал. 

Жените са лесни жертви

Автокрадците набелязват за жертви предимно жени със скъпи автомобили. Те от опит знаят, че дамите са по-разсеяни и се разделят с колите си, без да оказват съпротива. Най-често дамите са издебвани пред гаражи. Доста от тях, като извадят колата, я оставят със запален двигател, докато затворят вратата на помещението. Така апашът подкарва колата, без да влага никакво усилие. Заради климатиците се случва често шофьорите да не гасят двигателите, когато слизат от колата за кратко заради ангажимент. Това обаче е добре дошло за крадците. В София няма район, който да е шампион по откраднати коли. "Автоапашът прави удар там, където е набелязал желания от него автомобил", коментираха криминалисти. Въпреки това бандитите предпочитат крайните квартали, които граничат с Околовръстното шосе. Така те бързо се измъкват от София и стават трудни за догонване от полицейските патрулки.

1931 коли плячкосани в София

1931 автомобила са задигнати през миналата година в София. Има спад с 1 процент в сравнение с 2013 г., сочи статистиката. В цялата страна откраднатите коли са били 3627. От началото на годината в столицата е регистрирано увеличение на посегателствата - около 80 возила повече са изчезнали в сравнение със същия период на миналата година. От 1 януари досега са били разбити 15 банди за кражби на коли, като членовете на 9 от тях са в ареста, докато чакат делата. Сред тях са известни апаши с прякорите Баничката, Белязания и др.

Криминалисти са категорични, че с промяна в законите може да се стигне до рязък спад на обирите. Те дават за пример Румъния, където случаите са намалели с над 60 процента. В техния Наказателен кодекс отпаднала необходимостта да се доказва ясният умисъл крадецът да се разпорежда с вещта. И всеки, хванат в чужд автомобил, е осъждан по бързата процедура на 7 г. затвор. “Колата не е обявена още за издирване, но веднага влиза обратната презумция - той е в автомобила и не го е откраднал, защото е бил задържан. Така процедират в Румъния”, коментираха криминалисти.

Бивш военен продава спецуред за отваряне на чужди коли

Крадците на луксозни автомобили не пестят пари, за да се сдобият с всякакви инструменти, нужни за работата им. Допреди година-две те даваха дори 20 000 евро, за да притежават уред, с който се преодолява и най-модерната защита на колите. Тези джаджи доскоро се правеха от руснаци и се купуваха от чужди специализирани сайтове, до които достъпът е строго ограничен и от него пазаруваха само доверени хора. Скъпото устройство успява да "излъже" компютъра на колата, че някой я подкарва с истинския ключ. Има и втори вариант, при който апашът се доближава до собственика на колата, уредът "краде" кода на автомобила, предава информацията на специален чип, а той се залепва на пластмасов ключ, който се пъха в стартера.

От известно време спецключовете вече се произвеждат и в България. Майсторят се от бивш военен, който ги продава на цени от 3000 до 20 000 евро в зависимост от това какъв автомобил трябва да се отключи. Полицаите са по следите му, но все още се събират доказателства, за да бъде арестуван. Дистрибутор на устройствата пък е бивш елитен автокрадец, който от една година спрял черната работа, защото си докарва добри пари от доставяне на джаджата.

Уредът за отключване на японски автомобил например струва около 6000 евро. Така с кражба на три коли бандитът си избива парите, казаха полицаи. До този момент са арестувани две групи, които плячкосват с устройството. Общо около пет са бандите, които действат по този начин в София. Полицаи определят като най-сериозна бригада от Варна, която вършее из столичните улици. Членовете й живеят на квартири в София. През седмицата задигат луксозни джипове и автомобили и после ги връщат срещу откуп. За уикенда се прибират в морската столица и се отдават на гуляй със спечеленото. "Въпрос на време е да ги оковем с белезници", категорични са полицаи.

От българските устройства се оплакват и в Англия. Наскоро "Дейли мейл" написа, че в Лондон рязко са скочили безключовите кражби на джипове БМВ и "Рейндж Роувър". Дори е показано видео от охранителна камера, което показва как за 30 секунди се отключва и подкарва скъп автомобил. Изданието твърди, че техниката е закупена от България.