Изкуството да живееш на две колела

Мисия Варна

23-04-2015, 09:30

Автор:

AMG

Всичко от Автора

Още по Темата:

Колоезденето е модерно

Нарисувай Варна на велосипед

Все повече европейци избират да карат велосипед вместо кола

Традициите не са това, което бяха. Велосипедът не е това, за което доскоро го мислехме - жадуван подарък в детството, символ на младежки приключения, напомняне, че трябва да отделяме повече време за спорт и общуване с природата. Днес велосипедът е начин на живот и начин на мислене. Той е символ на съвременната ни свобода, окована от големия град.

Статистиката е категорична - велосипедът се превръща в основно превозно средство за голяма част от европейските граждани, отегчени от висенето по спирките на градския транспорт и задръстванията.

Лондончани, например, вече свикнаха с гледката да виждат кмета на столицата Борис Джонсън на две колела. Наречете го популизъм, но целта му не е личен PR, а да "зарази" всички с амбицията си Лондон да стане най-чистото и зелено място на света. Британският премиер Дейвид Камерън също често ходи на работа с любимия си велосипед. През 2008-а Министерството на транспорта на Великобритания задели 100 милиона лири за развитие на велосипедния транспорт, а пътният правилник беше адаптиран за удобство на колоездачите. На желаещите бяха раздадени специални карти, чрез които те могат безплатно да наемат който си пожелаят велосипед. Първият половин час е безплатен и, ако след изтичането на 30-те минути колелото не бъде върнато на някоя от стоянките, се плаща наем от 1 лира на час. Всеки може да предаде старото си колело на специално оторизирани екипи, които го ремонтират и го предоставят безплатно на нуждаещите се.

В Холандия сигурно всеки втори е с велосипед, но да видиш кралицата да върти педалите е гледка, на която дори те извръщат глава с усмивка. В Амстердам 40% от целия трафик се осъществява с велосипеди. Разработена е скъпа програма за предотвратяване на кражбите им. А сега са там се заели с амбициозната задача – да се построи гараж за паркиране на 10 000 велосипеда в централната гара.

На практика в Дания всеки човек притежава велосипед. Именно затова от много години Копенхаген е известен като "града на велосипедите". В момента 32% от работещите се придвижват с велосипед до работни си места. 50% от тях казват, че този начин на стигане до работа е най-бърз и лесен, тъй като велоалеи са широки и добре използвани. Те често са отделени от основните платна и понякога имат свои собствени светофари. В един от градските квартали – известната общност Християния, автомобилите пък са забранени напълно.

След отделянето на 2,5 милиона евро през 2009-а за разширяване на велосипедната система в Берлин вече има 80 км велоалеи на широките улици и 50 км - по тротоарите. Колоездачите са се удвоили през последните десет години и сега в града има 400 000 велосипедисти всеки ден, което е общо 12% от общия трафик.

На 22 март 2007 г. градският съвет в Барселона започна дейност насърчаваща използването на велосипедите като обществен транспорт. След като се сдобиете с карта за велосипед може да си вземете такъв от всеки от 100-те велостанции в града.

В Норвегия е изобретен първият в света велолифт или т.нар. trampe, който всъщност става една от основните туристически атракции на построения върху множество хълмове град Трондхайм. Въпреки стръмните улици 18% от населението на Трондхайм карат велосипеди ежедневно, за да стигнат до работа или училище. Норвегия има за цел да повиши трафика на велосипеди до най-малко 8% от целия трафик до края на 2015 година.

В Ню Йорк велоалеи има на мостовете, които свързват континенталната част на града с островите, а най-дългата от тях е дълга 17 мили. В други градове са създадени условия да изминеш част от пътя, въртейки педалите, а след това да се качиш на влак или автобус от предградието, в което живееш, до офиса в центъра. В специалните вагони превозът на велосипеди е безплатен - купува се само билет за пътника. Най-често влаковете са на 2 етажа, като във всеки на първото ниво има стойки за 40 велосипеда. В метрото също има вагони за хора с колелета, но и на спирките местата за паркирането им не са малко. Автобусите са оборудвани със стойки за колелета в предната си част. Същите имат и новите варненски рейсове.

В САЩ и в Япония за служителите, които идват на работа с колело, са създадени всевъзможни удобства на велостоянките - те са оборудвани с душ и шкафчета за съхранение на лични вещи. Така, идвайки на работа, чиновникът може да вземе душ след въртенето на педалите, да смени удобните спортни дрехи с костюм. Така здравословният начин на живот не се отразява на качествената работа в офиса.

Дейвис е малък град в САЩ от около 65 000 души, който обаче разполага с над 160 км велоалеи. 17% от жителите на града се придвижват до работа с велосипеди. Още преди много години жителите на града гласували да се премахнат автобусите до държавното училище. Така се насърчили децата да се придвижват до училище пеша или с велосипед.