Рали "Варна" минава по бул. "Васил Левски"

Легендарното състезание започва в петък вечерта

Тридесет и два екипажа са подали заявки за участие в първия кръг от националния рали шампионат – рали "Варна". Състезанието в морската столица стартира в петък вечер от 19 ч. с церемониален старт пред един от символите на града – Катедралния храм "Свето Успение Богородично". Това ще бъде първо издание на състезанието след близо четвърт век пауза. Последното издание се е провело през 1990 година. 

Рали "Варна" ще се състои от девет скоростни отсечки, които са разпределени в два състезателни дни и ще предложат сериозни предизвикателства на записалите се за участие екипажи. Един от основните акценти в маршрута ще бъде близо 3-километровият участък на макадам, включен в трасето на скоростните етапи "Бялата вода" и "Аврен". Подобно решение се реализира за първи път от близо двадесет години. 

В дните преди старта на надпреварата организаторите положиха сериозни усилия, за да подобрят състоянието на този пасаж и в момента той е в идеално състояние за предстоящата борба през уикенда. 

Състезанието ще има и нов супер специален етап, който ще се проведе в неделя от 16:35 ч. по бул. "Васил Левски" и пътен възел "Почивка". 

Във връзка с провеждането на състезанието се въвеждат временни ограничения за движение на автомобили от обръщача на кв. Виница, през Т-образното кръстовище до светофара на Златни пясъци в периода от 13:15 до 17:30 ч. в събота, и от 07:45 до 12:00 ч. в неделя.

Организаторът препоръчва на пътуващите към Балчик и Румъния да използват обходния маршрут през Кичево и Оброчище. 

Вижте подробната програма »

Списъкът със заявките се оглавява от балканския рали шампион за 2013 година Тодор Славов, който ще стартира в домашното си състезание с познатия автомобил Рено Клио R3. За втора поредна година прави впечатление заявката на Йордан Атанасов и Димитър Спасов, които ще стартират с автомобил от категорията WRC. Двамата ще наемат от Чехия Шкода Фабия WRC, като те ще бъдат и едни от основните фаворити за победата. Освен Атанасов и Спасов, апетит за добър резултат имат и Игнат Исаев / Милен Илиев (Октан Тийм, Мицубиши Лансър Ево 9), както и завръщащият се за домашното си състезание Искрен Маринов, който ще разчита на десетата еволиция на Лансър Ево. Автомобилът ще бъде нает от Румъния и ще пристигне непосредствено преди старта на ралито. 

Една от основните изненади за феновете ще бъде автомобилът, който през далечната 1938 година печели първото издание на варненското състезание. Това е BMW 319, с което легендарният български състезател Димитър Соколов участва в много от най-престижните надпревари в Европа. 

Историята

През сезон 2015 рали "Варна" ще запише своето шестнадесето издание.

През 1938 г. и 1939 г. БАТУК (Български автомобилен туринг клуб) организира I-во и II-ро рали "Варненски автомобилен събор". Ралито е организирано по подобие на рали "Монте Карло" – на лъчевия принцип. Стартове са организирани в София, Пловдив, Плевен и Русе и лъчовете на тези четири маршрута са се концентрирали на финала във Варна. По тогавашната терминология ралитата, стартиращи на лъчевия принцип са се наричали събори, така че преведено по съвременната терминология би трябвало да се нарича "Рали Варна".

Това рали и през двете си години се е провеждало през месец август около датата на големия християнски празник "Свето Успение Богородично", който е и официален празник на Варна. Дължината на маршрута е бил 540 км, като старта в София е бил в 5:00 ч. сутринта и са пристигали на съдийската контрола във Варна в късния следобед. На другия ден ралито е продължавало с упражнение за ловкост (майсторско управление) с дължина 125 м и състезание за бързина от площад Мусала до кантона над с. Аксаково и обратно.

Първият победител е Димитър Соколов с BMW 319, а втори е варненецът Атанас Илчев с автомобил "Интернационал". На плаката на автомобила на Димитър Соколов има надпис в горната част „Варна", а отдолу "Автомобилен събор".

През 1974 г. ралито се провежда отново под името "Рали Варна" със статут Общинско рали и като кръг от Градския шампионат, в който се включват още ралитата "Черно море", "Овеч", а през 80-те години и ралитата "Марциана" и "Галатея".

През 1990 г., когато е последното издание на рали "Варна" преди възобновяването му през 2014 година, победител е варненецът Алексан Мангикян (Алека), ВАЗ 2107.