Антимонополната комисия отхвърли всички жалби по строежа на "Хемус"

Парите

18-03-2015, 20:35

Снимка:

© Varnautre.bg / Архив

Автор:

Varnautre.bg

Всичко от Автора

Прогнозната цена е 434 млн. лева без ДДС и в действителност към този момент за поръчката няма осигурено финансиране

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отхвърли жалбата на строителната компания "Щрабаг" срещу тръжната процедура за дострояването на магистрала "Хемус". Всички възражения на фирмата – за неосигурено финансиране, ограничителни условия и включване на дейности, които не могат да са обект на поръчката – археологическите проучвания например, са отхвърлени от антимополната комисия, съобщи в. "Капитал".

Това означава, че сега решението на комисията може да отиде във Върховния административен съд, каквито индикации има. Ако и магистратите не видят проблем, до няколко месеца търгът може да продължи на следващия етап – прием на оферти. Обратното означава пренаписване на условията на обществената поръчка. Тя е сред най-големите за годината - с прогнозна стойност от 434 млн. лв. без ДДС.

Националният археологически институт с музей към БАН (НАИМ-БАН) също атакува процедурата пред КЗК заради археологическите проучвания, но на 10 март оттегли жалбата си. Ден по-късно КЗК се произнася в полза на възложителя. "Щрабаг" и НАИМ трябва да заплатят на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) по 500 лв. разноски.

Проектът
Процедурата се движи от Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", създадена за реализацията на магистрали и други големи проекти. Тя е разделена на две обособени позиции и засяга изпълнението на две отсечки от "Хемус", обединени в етап 1 от дострояването на аутобана София – Варна. Отсечките са с дължина 23 и 36 километра и след изграждането им магистралата ще стига до разклона за Плевен и Ловеч.

Автомагистрала "Хемус" ще свързва София с Варна и ще дублира първокласните пътища Е70 от Варна до Шумен, Е772 от Шумен до Ябланица и Е83 от Ябланица до София. Към момента в експлоатация са участъците София – Ябланица и с. Белокопитово – Варна с дължина около 170 км. За доизграждане остават 252 километра, разделени на три етапа.

Финансирането
Прогнозната цена е 434 млн. лева без ДДС и в действителност към този момент за поръчката няма осигурено финансиране. Пред КЗК инфраструктурната компания е заявила, че има указания от управляващия орган на програма "Транспорт" да придвижи проекта, а яснота за финансирането щяло да има най-рано през лятото. Компанията искала да има избран изпълнител дотогава, така че строежът да започне веднага. Което пък е добре дошло за ГЕРБ преди местните избори през есента на тази година.

"Успоредно с това Министерството на регионалното развитие и благоустройството води преговори с Европейската инвестиционна банка за осигуряване на мостово финансиране, което да бъде използвано, в случай че средствата по програма "Транспорт" се забавят", посочват от НСКИП.