На евровота ще гласуваме не само за партии, но и за личности

Новините

13-05-2014, 06:57

Автор:

VarnaUtre

Всичко от Автора

За пръв път интегралната бюлетина е съчетана с преференциално отбелязване на кандидатите от листата

Предстоящите избори за европарламент ще са първото изпитание за новия Изборен кодекс, приет след дълги, мъчителни и разгорещени дебати. Критиците на кодекса повтарят, че в него са заложени много бомби, които всеки момент ще гръмнат. Онези пък, които го подкрепят, смятат, че той е крачка напред в сравнение със своя предшественик.

Едно от основните искания на протестиращите от лятото на миналата година бе мажоритарен вот. Или поне силен мажоритарен елемент, който да дава повече власт на гражданите по време на избори. И, о, чудо - най-сетне мажоритарният елемент успя да си пробие път до нашето изборно законодателство, що се отнася особено до избора на евродепутати. На предстоящите на 25 май избори за ЕП ще имаме право да отбелязваме предпочитан от нас кандидат, а прагът за размествания в листата е само 5%. И за разлика от парламентарния вот и този за общински съветници бюлетините, в които не е отбелязана преференция, няма да се броят като предпочитание за водача на листата, с което да го направят несменяем. 

Друг голям напредък в новия кодекс бе съчетаването на преференциалното гласуване с интегралната бюлетина. Може би звучи обидно, защото това съчетаване отдавна е практика дори в страни извън ЕС, например Косово, но е факт, че при нас това е огромен успех. Защото и тройната коалиция, и ГЕРБ отхвърлиха възможността за преференциален вот именно с аргумента, че подобно съчетаване е невъзможно, тъй като бюлетината ще бъде огромна по размери. В крайна сметка след дълги дебати бе изнамерен начин, подобен именно на косовския. От лявата страна на бюлетината ще бъдат изписани имената на партиите, като вотът за тях ще се отбелязва с "X" или "Y" на техните номера в квадратчетата. Вдясно пък ще бъдат изписани само поредните номера на кандидатите от съответната листа, като имената им ще са окачени на видно място в изборното помещение. В тъмната стаичка избирателят задължително трябва да отбележи номер на партия и ако иска, би могъл да зачеркне и номера на някои от кандидатите, за да бъдат преподредени.

Депутатите склониха да допуснат преференциален вот и интегрална бюлетина, но въпреки това не спряха до последно да обиждат интелекта на българските граждани. Вече беше започнала кампанията за евровота, когато по предложение на ДПС почти единодушно бе прието изменение на кодекса, засягащо именно вида на бюлетината. И бе записано, че номерата на кандидатите ще се изписват в кръгче, за да се различават от номерата на партиите, които ще са в квадратче. Идеята на това изменение е да се избегне объркването у хората, защото ако някой от тях отбележи само номер на кандидат, вотът му ще е невалиден. За сравнение: в бюлетината в Косово, която бе показана в парламента, докато течеше приемането на Изборния кодекс, има само квадратчета. Въпреки че този дребен проблем не е пречка пред гражданите на значително по-младата от нашата демокрация.

Важно е да се знае също, че избирателните кутии, в които се пускат хартиените бюлетини, ще са прозрачни. Пред изборното помещение ще се поставят образци на бюлетините за гласуване, както и табло, на което с големи букви е указано, че избирателят може да изрази своя вот само със знак "Х" или "V", поставен със син химикал. Избирателите ще гласуват от 06.00 ч. до 19.00 ч. Извън страната изборният ден започва в 06.00 ч. местно време и приключва в 19.00 ч. местно време. Когато в 19.00 ч. пред изборното помещение има негласували избиратели, председателят и секретарят на СИК събират техните лични документи. За гласуване след 19.00 се допускат само тези граждани, но удължаването на деня не може да е по-късно от 20.00 ч.

Избирател, чийто постоянен и настоящ адрес са в различни населени места, може да поиска да бъде вписан в избирателния списък по настоящ адрес не по-късно от 14 дни преди деня на вота. Искането се прави писмено или електронно до общината. На изборите през последните години един от големите проблеми се оказа списъкът със заличените лица. В това отношение в новия кодекс има някои нововъведения. Списъкът на заличените лица се публикува на интернет страницата на съответната община не по-късно от 10 дни преди изборния ден. Всеки може да прави справка в списъка. Ако някой открие, че фигурира в него, но има право да гласува, може да поиска да бъде изключен чрез писмено или електронно заявление до кмета на общината. Заявлението трябва да съдържа доказателства и документи, удостоверяващи правото на лицето. Кметът е длъжен да се произнесе незабавно. Ако заявителят получи отказ, той може да го обжалва пред съответния административен съд в срок до 24 часа от получаване на съобщението. Съдът разглежда жалбата в открито заседание в срок от 24 часа, като неговото решение не подлежи на обжалване. 

Избирател, който в деня на вота установи, че е вписан в списъка на заличените лица, има право да гласува, ако представи удостоверение, че е отпаднало основанието за това вписване или ако се яви в избирателната секция по постоянен адрес. Удостоверението се издава от кмета в изборния ден след извършване на проверка за наличие или липса на основание за вписване на лицето в списъка. Отказът за издаване на удостоверението се мотивира. Отказ на СИК да извърши дописване се прави писмено, връчва се на заинтересованото лице и може да се оспорва пред РИК, която се произнася незабавно.

Още докато течаха дебатите, стана ясно, че новото в новия Изборен кодекс е твърде малко
Електронно гласуване няма да има, а машинното ще бъде само експеримент. Активната регистрация - единственото сигурно средство за прочистване на избирателните списъци от т.нар. фантоми, също отпадна в последния момент. За нея, както се оказва, винаги няма време. Факт е обаче, че за подобен тип регистрация се говори от години, което означава, че ако беше започнала още тогава, резултатите щяха да са налице досега. Не е невъзможно, ако има политическа воля, държавата да направи така, че всички, които имат намерение да гласуват, да съобщят това предварително и да станат основа на избирателните списъци. Така те ще бъдат актуални и в тях няма да има хора, които по една или друга причина отдавна не са в България, което е идеална възможност за злоупотреба с техния вот.

Критиките към новия кодекс може да са много и най-различни, но все пак едно от големите му предимства е, че на евровота избирателите ще имат право да гласуват не само за партии, а и за личности. И би било добре, ако се възползват от тази възможност. Водещите партии признават под сурдинка, че ще направят всичко възможно да убедят избирателите да не използват преференциите. Дори вече се говори, че се обмисля след евровота преференцията отново да бъде отменена изцяло. Именно затова е изключително важно колкото е възможно повече избиратели да се възползват от правото си да предпочетат любим кандидат. Това би било сериозен аргумент в усилията на гражданите да си извоюват от политиците реална власт по време на избори. В нашия случай това означава само едно - задължителна преференция с нулев праг, което ще даде на избирателите възможност сами да преподреждат цялата листа. Да избираме половината или дори всичките депутати мажоритарно са може би по-добри варианти, но засега в обществото няма достатъчно съгласие за това.