Енерго-про отбеляза година от протестите с искане за нови цени на тока

Животът

10-02-2014, 14:08

Автор:

varna.utre.bg

Всичко от Автора

ДКЕВР не признала разходите на дружеството и то иска 7% увеличение

Точно година след първия Енерго-протест във Варна местното електроразпределително дружество обави, че иска поскъпване на тока със 7%. Такова ще бъде предложението на Енерго-про, което осигурява ток на абонатите в Североизточна България, до националния регулатор. Причината за исканото поскъпване са намалените цени на тока през 2013 г. - през март с 6,2%, през август с 3,8%, и през ноевмри с 2,7%, и 30 милиона лева инвестиции на ЕРП-то, които ДКЕВР отказала да им признае.

През 2013 г. Енерго-про е положило нови 620 км. подземна кабелна линия, инвестирало е в 103 333 нови стълба и 2214 трансформатора. Въпреки това Държавната комисия за енергийно и водно регулиране не признала нито лев от разходите на дружеството. "Инвестирахме 30 млн. лв. в поддръжка на качеството на съществуващата въздушна мрежа. Това е абсолютният минимум, под който няма как да се падне и, ако през тази година не се промени ценообразуването и начинът на признаване на разходите, то мрежата няма да издържи, тъй като се нуждае от спешна подмяна, заяви днес управителят на Енерго-про Стефан Абаджиев.

Дружеството трябва да представи до 28 февруари тарифите, по които смята на продава еленергия на потребители през 2014 г. „Ще се консултираме с ДКЕВР кой е най-добрият вариант за потребителите и за нас. Ще направим оптимизация на дейността, като ще представим нашите инвестиционни планове. При настоящото състояние и намаленото финансиране с над 30 милиона за 2013 г., спрямо 2012 г., няма как да се избегне увеличението. Не можем да подобрим качеството на услугата, без да се инвестира. А това няма как да се случи, ако не се признаят техническите загуби“, категоричен беше Абаджиев.

691 374 домакинства в Североизточна България имат средна сметка за електроенергия под 49, 07 лева за месец януари. Това са общо 64% от битовите клиенти на електроснабдителната компания на територията на областите Варна, Добрич, Шумен,Търговище, Велико Търново, Габрово, Русе, Разград и Силистра. Други 19 % имат сметки на стойност от 40 до 100 лева, а останалите 17% са консумирали електроенергия за повече от 100 лева, съобщиха още от Енерго-про.

Стефан Абаджиев обясни, че в резултат на рязкото понижение на температурите в края на януари, потреблението на електроенергия в Североизточна България значително е нараснало. За периода 25–27 януари в ЕРП-то е регистриран средно 22,53 % ръст на консумираната електроенергия спрямо предходната седмица (18-20 януари). За област Варна средното увеличение на потреблението на електроенергия през същия период е 28,06 %. При по-голямата част от клиентите завишената консумация ще се отрази в следващата сметка – тази за февруари, която се плаща през март.

И тази година Енерго-про стартира кампанията ЕНЕРГО прозрачност, която включва анализ на потреблението на клиенти с по-високи сметки от обичайните за периода. Акцията започна миналата година след първите масови протести във Варна срещу високите сметки за ток. Тогава ЕРП-то провери по своя инициатива електромерите на 1000 клиенти. В рамките на кампанията не бяха установени случаи на надписани сметки или неточни електромери.

„Ние сме отворени за диалог и държим да има пълна прозрачност на сметките за електроенергия. Затова инициираме проверки в присъствието на клиентите, ако те имат необичайно високи сметки. Представители на медиите също могат да присъстват, ако проявяват интерес”, заяви управителят на Енего-про. „Всяка зима потреблението на електричество се покачва и това създава финансови затруднения на част от нашите клиенти. Ние сме готови да предложим подходяща схема за разсрочване на задълженията на клиентите, които срещат затруднения да заплащат сметките си в срок”, допълни той.

Управителят на електроенергийната компания представи и кампанията „В услуга на клиента“, която Енерго-про стартира във връзка със Световния ден на потребителя – 15 март. Кампанията включва три инициативи. Първата е създаване на мобилен изнесен офис, който ще работи по график в по-малките населени места, където няма постоянни центрове за обслужване на клиенти. Тя стартира на 11 февруари в град Провадия. Втората е новата услуга „Енергиен консултант“. Тя се предлага в центровете за обслужване на клиенти, където всеки битов клиент ще има възможност да получи индивидуална консултация за подобряване на енергийната ефективност на своето домакинство. Третата инициатива е организирането на „Приемен ден на ръководството“ на компанията. Тя включва срещи с клиенти по график в различни градове на Североизточна България. Графикът на изнесения мобилен офис и на приемния ден на ръководството е обявен на интернет страницата на Енего-про www.energo-pro.bg.