"Мъртво зелено", или за трудното бъдеще на Морската градина

Мисия Варна

18-01-2014, 10:15

Снимка:

© Varnautre.bg / Архив

Автор:

Спас Спасов, Дневник

Всичко от Автора

Проблемите със строителството, ползването на вече построените сгради и достъпът на автомобили до тях е едно от най-тежките наследства, завещани от Кирил Йорданов

"Мъртво зелено", това е терминът, с който на професионалния си жаргон архитектите наричат градските паркове. В тях строителството и движението на автомобили е абсолютно забранено. "Мъртво зелено" - така изглежда в момента и варненската Морска градина според цветовата легенда на Общия устройствен план на града, приет окончателно през пролетта на 2012 г. В него тя се простира от пристанището на юг до стените на резиденция "Евксиноград" на север. Но една обществена поръчка за изработката на Подробен устройствен план за парка от декември м.г. събуди нови, мрачни прогнози за съдбата му. Според тях технологията за окончателното ликвидиране на северната част от Морската градина може да се окаже "криптирана" в... плана за спасяването й.

Историята на Приморския парк във Варна от последните 20 години е поредица от абсурди. Към тях Общият устройствен план на града добави просто поредният: "При положение, че въпросната територия е отредена за парк, администрацията би трябвало да започне незабавно отчуждаване на частните имоти там, за да осъществи принципа "за широко обществено ползуване", казва варненският архитект Владимир Рачев. Той е член на Експертния съвет по устройство на територията към общинската администрация във Варна." Но по груби сметки и при положение, че цените на земята в парка вече доближават 2хил. €/ кв.м. за тази процедура ще са необходими средства равни на бюджетите на Варна за следващите 20 г., без да смятаме сградите", твърди Рачев.

Затова според него в момента са останали само още два законови варианта за решаване на проблемите с местността "Салтанат" във Варна.

"Първият е провеждане на процедурите по Закона за устройство на територията, с които всеки, притежаващ имот в парка, да получи най-сетне дефинитивно собствеността си върху него. В този случай, ще бъде ясно поне, кое там е улица, по която могат да се движат автомобили, кое е пешеходна алея, кое е урегулиран поземлен имот, какви са градоустройствените режими и т.н. Но аз подозирам, че тъй като новата общинска администрация, все още няма собственост в "Салтанат" не бърза особено с подобно решение".

Другият вариант, който Рачев коментира като вероятен е да бъде предприета процедура по актуализацията на Общия устройствен план в която, местността "Салтанат" да се преотреди за жилищна зона в паркова среда, каквато според него е в момента фактическа обстановка там.

Наследството

Проблемите със строителството, ползването на вече построените жилищни сгради, хотели и ресторанти в парка, както и достъпът на автомобили до тях е едно от най-тежките наследства, които бившият варненски кмет Кирил Йорданов завеща на града.

През 2002г. - три години, след като той спечели първия си мандат Общинският съвет във Варна прие по принцип Подробен устройствен план за цялата територия на Морската градина. За окончателното му влизане в сила тогава беше необходимо да бъде приет от Националния експертен съвет по устройство на територията и да бъде подписан от тогавашния министър на Регионалното развитие и благоустройството Валентин Церовски. Но това така и не се случи.

"Точно в този период беше използвана възможността за изработването на т.нар. "план – извадки" и построяването на голямата част от луксозните сгради в парка, припомня сега Владимир Рачев. Заради действащите ограничения, въведени през 1999г., според които в "Салтанат" може да има само сгради с обществено предназначение, там сега няма жилищни сгради. Всички са нещо друго - "Арт център", "Възстановителен комплекс" и т.н., а в същност са луксозни жилища", обяснява той.

Последици от едно "еднолично решение"

След серия скандали, подозрения в корупция и обвинения в защита на частни и корпоративни интереси срещу Кирил Йорданов през 2010 г. започна изпълнението на финалната част от работата по поредния Общ устройствен план на община Варна.

По време на обсъждането му в Експертния съвет за устройство на територията неговите членове единодушно изразиха мнението, че местността "Салтанат", вече е формирана като жилищна зона в паркова среда и по тази причина в новия Общ устройствен план тя трябва да бъде предвидена именно като такава.

"С еднолично решение на тогавашния кмет Кирил Йорданов обаче, беше направено предложение, тази територия да се предвиди за парк с широк обществен достъп, казва арх. Рачев. По този начин в Националния експертен съвет по устройство на територията и регионалната политика планът влезе с двете предложения, касаещи "Салтанат".

Окончателното решение бе взето от министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова на 4 септември 2012г. - почти година, след като Кирил Йорданов бе влязъл в четвъртия си кметски мандат във Варна, този път като кандидат на ГЕРБ. Вероятно по тази причина, Павлова, която също бе избрана за депутат от Варна, подписа плана във варианта, наложен от Йорданов.

С този подпис зелената крайморска ивица от пристанището до резиденцията "Евксиноград" бе окончателно определена като парк. Въпреки, че по-голямата част от нея вече бе превърната в нещо друго.

Текст с особено значение

"Влезлите в сила подробни устройствени планове запазват действията си след приемането на Общия устройствен план, обяснява арх. Владимир Рачев. Това означава, че вече изградените постройки в Морската градина продължават да са законни и не могат да бъдат премахвани или върху тях да бъдат налагани ограничения. Такова ограничение представлява и забраната за достъп с автомобили до имотите в парка", казва още Рачев.

Срещу тази логика стои последната заповед на варненския кмет Иван Портних от 9 декември м.г., която направи невъзможно движението на частни автомобили в парка. Така гордиевият възел около онези, които са построили, купили или наели имоти в Морската градина бе окончателно стегнат. Въпреки това според Рачев това също не е краят.

"Освен "Салтанат" във Варна има още няколко района с недоизяснен статут, казва той. Това са централната й - историческа част, зони в кв. "Младост" и др. Именно заради тях в Общия устройствен план на града бе включен текст, на който досега никой не обърна достатъчно внимание. Според него в шест месечен срок от влизане в сила на плана общинската администрация трябваше да приеме т.нар. "Рамкова програма" за прилагането му. С нея трябваше да бъде възложено изработването на подробни устройствени планове "за предвидени обекти и мероприятия с общински и обществен интерес". При положение, че Общият устройствен план на Варна е приет още на 4 септември 2012 г. това е трябвало да се случи до началото на февруари миналата година ", казва още Рачев.

Неясни намерения

Справка в регистъра на обществените поръчки показва, че на 6 декември 2013г., кметската администрация във Варна е публикувала дълго чакана обява за възлагане на поръчка. С нея се търси изпълнител за "Изработване на Подробен устройствен план за регулация и застрояване за парк за широко обществено ползване, предназначен за трайно задоволяване на обществени потребности от общинско значение".

Територията, обект на обществената поръчка съвпада напълно с очертанията на Морската градина според Общия устройствен план на Варна.

"Ако в хода на изработването на въпросния ПУП не се тръгне към частични промени в Общия устройствен план на Варна Морската градина може и да бъде запазена, коментира арх. Владимир Рачев. Но съществува и друга, напълно реална възможност – с изпълнението на обществената поръчка, обявена на 6 декември м.г., промените в ОУП да бъдат направени, а с това и строителството в парка да бъде разрешено".

Според Рачев какъв вариант ще бъде избран зависи от това какво задание ще получи изпълнителят на обществената поръчка за изработване на ПУП за Морската градина. "С неговото изготвяне ще се занимава Общинския съвет във Варна, казва архитектът. Така всичко зависи от това, какви намерения за бъдещето на Морската градина имат членовете му".