Правителството, а не ЕС отрязали парите за "Хемус"

Според ГЕРБ, и сегашният размер на ОП "Транспорт" е достатъчен за довършване на аутобана Варна-София

Правителство е орязало ОП "Транспорт" независимо, че договорените от предишния кабинет евросредства за България са повече. За сегашния програмен период за пътища и жп линии общо е имало около 2 млрд евро от оперативните програми.

За новия програмен период, според изявленията на министър Десислава Терзиева, сумата е 1 500 000 000 евро.

"На практика парите са повече, но правителството на Орешарски ги е преразпределило така, че магистрала "Хемус" и Варна не са сред приоритети им", заяви бившият министър на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Въпреки това, Павлова е убедена, че и тези пари могат да стигнат за приоритетните магистрали "Струма" и "Хемус".

Факт е, че основен ангажимент на България е лот 3 на магистрала "Струма", тъй като завършването му е обвързано с понататъшното финансиране за лотове 1,2 и 4. При прогнозна стойност на двете магистрали по около 800 000 000 евро обаче, парите по оперативната програма за периода 2014-2020 година биха могли да стигнат, като се добавят към тях и икономиите, направени от предишния кабинет.

Освен това магистрала "Хемус" в участъка между Търново и Шумен ще бъде под формата на скоростен път, който макар и с габаритите на аутобан е много по-евтин, а освен това като спомагателно шосе може да бъде финансиран не само от кохезионни фондове, но и от бюджета за регионално развитие на ЕС.

Проблемът обаче идва от изявлението на министър Терзиева, че приоритет за ОП "Транспорт" ще бъде развитието на жп мрежата в страната. Това според Лиляна Павлова също не е уместно, тъй като България може да получи между 400 000 000 и 500 000 000 евро от проекта "Свързаност на Европа", по Дунавската стратегия, който е само и единствено за развитие на жп транспорта. Това според нея автоматично означава, че парите от ОП "Транспорт" трябва да отиват за асфалтови пътища. Само чрез изграждане на магистрален ринг тировете ще спрат да рушат по-малките пътища и едва тогава ще паднат огромните разходи за ремонтите им, категорична беше бившата министърка.