Варна дръпна пред Бургас с електронните услуги

Услугите, предоставяни по електронен път ще поевтинеят

8 електронни услуги стартира община Варна от 1 август. Нововъведението е част от европроект на стойност 2,5 млн. лева, стартирал през 2009 г. Две от услугите са свързани с гражданския регистър, останалите шест - с местните данъци и такси. 

"В рамките на следващия месец ще бъдат намалени цените на електронните услуги, предоставяни от общината. Логично е те да са по-евтини", посочи кметът на Варна Иван Портних. Заявките по електронен път ще спестят висене по опашки, ходене до общината и тонове хартия. Общината вече е  включена в инициативата на сайта Aktiven.bg. В него варненци ще регистрират нередности като посочват местоположението върху картата на общината и ще следят статуса на подадения сигнал. Открит е и денонощен горещ телефон за връзка с администрацията, на който хората могат да запишат сигналите си, включително и за корупция. Номерът му е 080 080 806. 

За да поевтинеят цените на електронните услуги ще трябва да се промени нормативната база на общината за местните данъци и такси. Заявлението за конкретен документ ще става с електронен подпис. "За фирмите във Варна това няма да е проблем, защото почти всички имат такъв", коментира управителят на фирмата изпълнител Тошко Георгиев. Колко от физическите лица обаче ще могат да се възползват от новите услуги не е ясно, тъй като не се води статистика, каква част от гражданите на Варна има електронен подпис. Това е повод да направим и такова проучване и в края на всеки ден да засичаме колко заявки са направени от физически лица", каза още Георгиев. В рамките на месец ще стартират и други три услуги, също част от проекта. 

С въвеждането на електронните услуги Варна изпревари Бургас и София. "В Бургас наскоро поикаха въвеждането на тези услуги и това ще се случи след няколко седмици, а в столицата дори не са направени постъпки за внедряването им", разказа шефът на фирмата изпълнител, разработила електронни услуги в 48 общини в стараната.  

Макар административните услуги да могат да се завяват по електронен път, те ще се получват на хартиен носител от гише. Това е заради изискването на голяма част от нормативните уредби, документите да са с мокър печат. 

В следващия месец ще се направи необходимото, готовите документи да могат да се получават в 5-те района и 5-те кметства на изнесените гишета на "Фаст Пей Варна". Това ще спести разходките на гражданите до голяма община. Предстои въвеждането и на доставка с куриер. 

Проверка на статуса на дадена преписка обаче ще може да се прави и без електронен подпис. Всеки клиент ще може с входящия си номер, даден му от деловодството да следи движението на заявлението си. 

"Системата за електронни услуги ще даде възможност за контрол над работа на администрацията и ще има повече прозрачност", коментира кметът. Той не скри, че ресурсите в общината не са равномерно разпределени. "Системата обаче ще доведе до оптимизация. Това са първите услуги, които въвеждаме, но вече разработваме и други", каза още Портних.