Варненските общини отпускат коланите

Със средно 8-10 млн. лева бюджет ще разполагат общините

След затягане на коланите през последните години, новата година се очертава добра за варненските управсници. Не само че е е предвидено свиване на бюджетите или орязване на администрацията, а дори напротив.

По-голямата част от проектобюджетите, които все още са в процес на изготвяне, ще набъбнат в сравнение  с миналогодишните, показа проверка на колегито от Дарик. Това се дължи основно на по-големите държавни субсидии – предимно за ремонт на общински пътища и за култура.

Със средно 8-10 млн. лева бюджет ще разполагат общините във Варненска област, като приоритетни за местните администрации ще останат образованието, социалните дейности и публичните услуги. 

Повече пари през 2013-та година ще харчат общините Долни Чифлик, Бяла и Провадия. Макар и с малко увеличение на общинските бюджети ще има, увериха  техните градоначалници.

"Тази година бюджетът ще е малко по-добър в сравнение с миналогодишния. Надявам се това да ни даде глътка въздух", споделя Борислав Натов, кмет на Долни Чифлик, цитиран от Дарик

"Надявам се бюджетът да е по-голям – както в частта за собствените приходи, така и за държавната субсидия. Разбира се, най-много разчитаме на средствата по европейските програми", допълва Анастас Трендафилов, който за пореден мандат управлява Бяла. 
Подобна е ситуацията и в Провадия. "Финансово като абсолютни числа бюджетът ще е завишен. Дали ще е достатъчен, е друг въпрос", сподели и градоначалникът Филчо Филев, който през 2011 година пое управлението на общината.

Малко по-предпазливи в очакванията си са кметовете на Суворово и Аксаково. В двете общини бюджетите вероятно ще се запазят на миналогодишните нива.

"Тази година бюджетът ще бъде съпоставим спрямо миналогодишния. За да бъде по-голям, трябва да има повече приходи, а аз не виждам как това ще се случи през 2013-та година", споделя кметът на Суворово Павлин Параскевов.

Приходите и разходите, заложени в бюджета на община Аксаково, ще бъдат същите като миналогодишните, каза и градоначалникът Атанас Стоилов. От думите му стана ясно, че местните управници не искат да поемат допълнителни рискове. "Ние не искаме да го завишаваме, защото започваме два големи проекта. Единият е за цялостното подобряване на канализационната мрежа и водния цикъл, а вторият е за депото във Въглен. Тъй като там имаме доста необходими средства, които ще бъдат собствено финансиране. Затова ще запазим бюджета същия, за да можем да си помагаме и да изпълняваме големите проекти", поясни Стоилов. 
За разлика от миналата година голяма част от общините започват годината в по-добро финансово състояние. "Аксаково и Суворово за пореден път са сред първенците по парична стабилност и дисциплина, без никакви борчове. Община Аксаково няма теглен кредит, нито задължения към доставчици", изрази удовлетворението си Стоилов. "Мога с чувство на гордост да кажа, че нямаме нито лев задължение към никого", допълни Параскевов. Сред отличниците тази година се нареди и Провадия, която също стартира 2013-та без дългове.

Със задължения обаче започват годината Бяла и Долни Чифлик, но кметовете им Анастас Трендафилов и Борислав Натов са оптимисти. По думите на кмета на Бяла борчовете на общината са по-малко в сравнение с миналата година и очакванията са до месец-два да бъдат "изчистени".

"Имаме малко неразплатени задължения. Сега ги уточняваме, точната цифра ще е ясна след около 10 дни. Миналата година не успяхме да балансираме точно бюджета, но смятам, че тази ще се справим по-добре", поясни Борислав Натов. 

Другата добра вест е, че и тази година не се предвижда промяна в местните данъци и такси в повечето общини във Варненска област. Изключение  прави Провадия, където за поредна година по-висока такса смет ще изпразва джобовете на хората. А причината е незаконното депо на територията на общината, заради което градчето плаща санкции на държавата. Разчетите са показали, че е необходимо около 30-процентно увеличение на налога, но в крайна сметка е решено провадийци да плащат за боклук с до 10% повече в сравнение с миналата година. Останалите 20% трябва да бъдат компенсирани с по-голяма събираемост.