Варна може да стане пристанище на Букурещ

Мисия Варна

18-12-2012, 09:54

Снимка:

Varnautre.bg/архив

Автор:

в. Стандарт

Всичко от Автора

Трябва само час по-скоро да се обнови най-старата жп линия у нас

Пристанище Варна е стратегическо не само за икономиката на Северна България, но и за част от Южна Румъния. По жп линията Русе-Варна товарите могат директно да стигат и до румънската столица Букурещ. Затова най-старата жп линия в България е и една от най-важните жп отсечки на страната. Това коментира инж. Александър Станков, директор "Експлоатация" на пристанище Варна. Още преди 150 години русенският валия Митхат паша е прозрял, че това трасе е стратегически най-важно и е успял да убеди в това самия султан, припомня Станков. По жп линията Русе-Варна и сега се движат румънски товари, но на практика тя е слабо натоварена, а капацитетът й позволява огромно развитие. Линията е много перспективна, тъй катоq от една страна, пристанище Констанца е претоварено, а от друга - Букурещ е разположен на 240 км от Констанца и на 260 км от Варна. Проблемът обаче не са тези 20 км разлика, а състоянието на нашата жп линия, твърди Станков. Столицата на северната ни съседка има 2,5 млн. души население и е голям консуматор на суровини и готова продукция. В същото време пристанище Варна е предпочитано пред Констанца заради по-ниските цени, които предлага, за да стимулира транзита. Така че единствената тапа между Варна и Букурещ е жп линията до Русе. Става дума за една 220-километрова отсечка, по която товарите вместо за 2 часа се придвижват за 12 часа. "Кой иска да вози на 220 км за 12 часа?", пита риторично експлоатационният шеф. 

Жп линията Русе-Варна трябва да се удвои, да се електрифицира и да се пуснат директни блок-влакове между двете пристанища. За това се говори вече 4 десетилетия, но не се прави нищо, коментира инж. Станков. Пристанище Варна има пропускателна способност на кейовете си за още 1,5-2 млн. тона товари, обобщава той. Така че, ако и железницата осигури такъв капацитет на линията до Русе, румънските товари ще предпочитат Варна пред Констанца, смята той.
Станков е категоричен, че модернизацията на жп линията Русе-Варна трябва да бъде заложена в националната стратегия за развитие на транспорта. Тя може да ползва направените вече анализи от Европейската стратегия за развитие на Дунавския регион, която, за съжаление, е разработена от чужденци, коментира Станков. За реализацията на Дунавската стратегия са заложени 64 млрд. евро, които Европейската комисия се готви да увеличи до 100 млрд. евро. Така че пари за жп отсечката Варна-Русе могат да се осигурят, категоричен е инж. Станков.
Всъщност неотдавна транспортният министър Ивайло Московски точно в Русе обяви, че вече е готов проект за обновяване на най-старата жп линия у нас. Той ще се финансира по новата програма на ЕС "Свързана Европа" (Connecting Europe Facillity), поясни министърът. Проектът вече е включен в приоритетите на Брюксел. Той е изготвен от българо-италианския консорциум "Евротранспроект-Нет инженеринг" и е на обща стойност 300 млн. евро. Проектът предвижда възстановяване на проектните параметри на жп линията за скорост до 120 км/час, за да се увеличи товарният трафик между Русе и Варна. На линията ще бъдат монтирани и най-модерните системи за електронно управление на жп трафика ERTMS и GSM-R. За обслужването на трафика в Русе ще бъде изграден и интермодален терминал за 6 млн. евро, който вече се проектира, обясни министър Московски. Според жп експерти обаче това трябва да е само първият етап от модернизацията на жп линията Русе-Варна. Цялото трасе трябва да се удвои и модернизира, а кривите - да се изправят, за да се увеличи скоростта на влаковете. За това обаче ще са необходими поне пет пъти повече средства от заложените във вече изготвения проект 300 млн. евро, смятат железничари.