Как висшето образование може да реформира икономиката

Новините

20-09-2012, 05:23

Автор:

"Монитор"

Всичко от Автора

Конкуренцията между университетите се засилва

Анализът на тема  висше образование е подготвено специално за Монитор" от Андрула Василиу,европейски комисар за образованието, културата, многоезичието и младежта и Мери Макалийз, бивш президент на Ирландия

Всяка година близо четири милиона души в Европейския съюз започват да следват в университети и колежи. Те очакват да преминат към един нов етап от живота си и се надяват да получат знанията и уменията, които ще ги подготвят за бъдещия им професионален път. У много от тях все още е ярък споменът за учителите, които са ги вдъхновили да продължат образованието си. Преподавателите, с които предстои да се срещнат, ще бъдат също толкова важни за техния успех. Въпреки това твърде малко са държавите, които системно полагат усилия за подобряване на качеството на преподаването във висшите училища. Това колко високи са постиженията на един университет обикновено се определя от неговото представяне в научноизследователската дейност, както виждаме от все по-голямото влияние, което придобиват университетските рейтинги, в основата на които са предимно научноизследователските постиженияДа се премине към друг модел е възможно и това трябва да бъде насърчавано. Високите постижения на едно висше училище не могат и не бива да се свързват единствено с високите му постижения в научноизследователската работа. Университетите изпълняват още много други задачи в нашето общество и икономика, които са също толкова важни. Сформирането на тази група е първата стъпка към постигане на промяна и изместване на фокуса към преподаването.Качеството на преподаване във висшите училища е от основно значение, за да може да се разгърне пълният потенциал на студентите и да се постигне здрава икономика и здраво общество. Несъмнено отличните преподаватели и институциите и системите в тяхна подкрепа са от значение за преодоляването на тези предизвикателства.Сформирането на тази група е част от една по-голяма стратегия за модернизиране на висшето образование и провеждане на всеобхватен преглед в тази сфера. През първите две години от своята дейност работната група ще съсредоточи вниманието си върху това как могат да бъдат постигнати високи резултати в преподаването във висшите училища и учебната среда в тях да бъде приспособена към цифровата ераРаботната група изхожда от разбирането, че висшето образование е от все по-голямо значение за изграждането и обмена на авангардните знания и умения, от които се нуждае Европа. Първокласното висше образование е източник на конкурентно икономическо предимство, а във времена на криза - път към устойчиво възстановяване на икономиката. Висшето образование е също така и основен двигател на социалния напредък, защото благодарение на него студентите се приучават да подхождат творчески към предизвикателствата. Същевременно конкуренцията между университетите се засилва ведно с подобряването на качеството на висшето образование по цял свят. Всички ние добре знаем, че за устойчивия ръст в икономиката са необходими висококвалифицирани хора. Днес все повече млади, а и по-възрастни хора решават да следват. Това е чудесно и не само за Европа, но и лично за тях, тъй като висшето образование ще им помогне да намерят работа и да останат конкурентнина един все по-взискателен пазар на труда. Икономиката на знанието предполага, че естеството на работните места ще се промени до неузнаваемост, а от абсолвентите ще се изисква непрекъснато да опресняват знанията си и да овладяват нови умения. Ако искаме да сме сигурни, че всеки, който може да следва, следва, и че нашите университети дават на студентите си нужните умения, трябва да се променим - при това ни е нужна културна промяна. Необходима ни е промяна, за да привлечем и задържим във висшето образование значителна част от младите хора, включително тези, които в миналото не биха се насочили към следване. Трябва да се заинтересуваме от всеки случай на отказал се или протакал твърде дълго дипломирането си студент. Учебните програми трябва да отговарят на потребностите на една разнородна студентска маса и да осигуряват умения, търсени от работодателитеУниверситетите трябва да си служат ефективно с технологиите и комуникационните иновации, за да подобряват достъпа до знания. За да бъдат в крак с промените в професионалния свят, университетите трябва да предлагат програми, които са актуални и висококачествени и във все по-голяма степен включват практически или професионален опит, както и да работят по-тясно със заинтересовани страни като работодателите при разработването и провеждането на курсовете. Висшите училища вече преминават през една радикална трансформация, за да могат да предложат много по-разнообразни курсове в нови и гъвкави форми. Навлизайки в този период на промяна висшите училища, а и разработващите политиките, които определят регулаторната им среда, ще се нуждаят от подкрепа и съвет. Точно в това ще бъде ролята на групата на високо равнище. В нейния състав влизат изтъкнати представители на академичните и стопанските среди, всички от които познават добре предизвикателствата, пред които е изправен днес образователният сектор. За да подпомогнат групата в изпълнението на нейната мисия, членовете ? ще се допитват до широк кръг от заинтересовани страни, сред тях, разбира се, и студенти.

Иновативен подход
През 2013 г. групата ще оповести първите си препоръки към разработващите политиките и висшите училища как културата на високите постижения да бъде вписана в преподаването. Групата ще се занимае с това как могат да се измерват високите постижения, ще проучи връзката между високите постижения в преподаването и тези в ученето, а също и как висшите училища могат най-успешно да насърчават академичния и студентския си състав заедно да достигат до знанието. Каква например следва да бъде ролята на обучението за преподаватели във висшето образование? Как най-добре можем да използваме новите технологии и все по-отворените образователни ресурси? Само институциите ли могат да участват, или и други заинтересовани страни трябва да имат роля в стимулирането на високите постижения? Какво могат да направят разработващите държавните политики? А какво може да се направи на европейско ниво? Проучвайки какво правят различните държави и институции, нашата група на високо равнище ще набележи някои от основните показатели за успех, ще открие празнотите, които трябва да бъдат запълнени, и ще предложи иновативни подходи за системно признаване, стимулиране и поддържане на високите постижения във всички колежи и университети на Европа, така че те да показват най-доброто от себе си във всички свои мисии.