Договорът между "Градски транспорт" и "Транстриумф" таен и за Общинския съвет

Мисия Варна

29-05-2012, 13:33

Снимка:

АРХИВ © ВАРНАУТРЕ.БГ

Автор:

ВарнаУтре

Всичко от Автора

Частният превозвач е възобновил дело срещу общината за неизплатени пари за пенсионерските карти

Предварителният договор за покупката на "Транстриумф" от "Градски транспорт" е толкова таен, че дори местният парламент, който е собственик на общинското дружество не може да го види.

Това стана ясно на съвместно заседание на комисиите по право, финанси, собственост и транспорт, които се събраха за да разплитат казуса със сделката и проекта за интегриран градски транспорт. "Договорът сме го виждали само бордовете на двете фирми, защото има клауза за конфиденциалност", замънка шефът на Съвета на директорите на "Градски транспорт" Емил Данаилов. Това предизвика възмущението на Владимир Тонев от "Нашия град" , на който се наложи да напомня кой е собственик на общинското дружество.

Шефката на комисията по собственост Валентина Софрониева от ГЕРБ пък директно попита има ли клауза в договора, предвиждаща неустойка, която общинското дружество да плати на "Транстриумф" в случай, че сделката пропадне. След опит да се измъкне от въпроса, Данаилов неясно отговори, че има заложени цена и капаро, като на този етап авансът не бил платен. Данаилов отказа да уточни размера на капарото. "Кажи си, тук сме все наши хора", подкани го и Янко Станев, но въпросът остана без отговор.

Съветниците поискаха да знаят и има ли в крайна сметка необходимост от придобиването на "Транстриумф", за да стартира проекта за интегрирания градски транспорт на Варна. Шефът на общинската дирекция "Международно сътрудничество, проекти и програми" Петър Радушев за втори път в рамките на две седмици каза, че Брюксел не изисква подобно нещо. Никой от съветниците обаче не можа да си спомни кой точно в миналия мандат им е внушил, че сделката е задължително условие за да получи Варна 50 млн. евро за транспорта си от еврофондове. Заблудение неясно от кого и неясно как предшествениците им глсуваха "Градски транспорт" да намери банка, която да отпусне заем от 20 млн. лева, с които общинското дружество да купи частното.

Договор за пласиране на облигации е разписал на своя глава бордът на "Градски транспорт" без разрешението на собственика си - Общинския съвет, стана още ясно на заседанието."С чие разрешение е подписан, защото за него решение не сме вземали", намеси се отново Владимир Тонев. Данаилов засрича, че това не било договор, а само предварителен документ за подготовка за пласиране на облигации. Това било един от вариантите да се финансира сделката за покупка на "Транстриумф". Към тази възможност се е пристъпило след като никоя банка не е проявила интерес да отпусне кредит на общинското дружество. Идеята за облигационна емисия дали новите консултанти от "Еврофинанс" АД, научи ВарнаУтре.бг. Те предложили този вариант, тъй като подобни облигации, емитирани от Община Варна щели да бъдат особено атрактивни за пенсионните фондове, в които сега имало свободни пари с ограничени възможности за инвестиции. Общинската администрация обаче отказала да добави и облигации към сегашните си задължения, за да не падне кредитният рейтинг на Община Варна. Така се стигнало до опита за емитиране на облоигации от страна на "Градски транспорт". Все по-често обаче кандидат-кредиторите настоявали за нова оценка на нароченото за продажба частно транспортно дружество. Те искали да са сигурни, че сумата от 20 млн. лева отговаря на истинската стойност на превозвача.

Около цената му дебатираха днес и съветниците. Те тръгнаха от тезата, че след като на практика кара варненци без договор за линиите, Транстриумф притежава единствено материални активи и не може да претендира, че продава разработен печеливш бизнес. "Градски транспорт" и "Транстриумф" работят без договори, каза от своя страна шефът на правната дирекция в общината Иван Великов. За първи път информацията бе обявена официално.

Да защити управата на "Градски транспорт" се опита шефът на транспортната комисия Иван Луков от ГЕРБ. Това било консултантски договор. Андрей Василев обаче го обори, защото в предмета на договора е записано  пласиране на облигации. Съветниците решиха договорът да бъде прекратен, докато местния парламент не е взел решение за това.

"Трябва да направим обучение на бордовете на общинските фирми, какви са им правата и задълженията", каза за финал "червеният" съветник Димитър Чутурков и допълни, че това е поредният борд, който взема решения без да се съобразяват със собственика си.

 Днес стана ясно и, че частният превозвач е възобновил делото срещу община Варна. Искът е за неизплатени пари на дружеството за пенсионерските карти.