Народът въстана, дава на съд сметки за парно, ток и вода

Новините

04-01-2012, 07:38

Снимка:

Кристина Баракова-Албу © ВАРНАУТРЕ.БГ

Автор:

в. 24 часа

Всичко от Автора

Делата срещу неизрядни клиенти са бързи - достатъчно е дружество да се обърне към съда и да каже, че потребител има неплатени сметки, за да получи изпълнителен лист

Народът въстана и започна да завежда контраискове срещу монополистите за сметки за ток, вода, парно или телефон, пише в днешния си брой в. "24 часа".

След като делата срещу длъжници регистрираха истински бум през последните 2-3 години, хората имат възможност да се защитят и все повече столичани подават искове, че не дължат сумите, заради които срещу тях са издадени изпълнителни листове. Това сочи практиката на Софийския районен съд за 2011 г.

Делата срещу неизрядни клиенти са бързи - достатъчно е дружество да се обърне към съда и да каже, че потребител има неплатени сметки, за да получи изпълнителен лист. След което фирмата доставчик събира дълга чрез съдия-изпълнител.

"Дело може да се заведе за 2 просрочени сметки, независимо дали задължението е 500, или 50 лв.", твърди шефът на бургаската топлофикация Въльо Дучев.

Ако клиентът обаче напише, че "възразява", защото бил платил всичките си сметки или има неплатени, но по-малко, казусът влиза в съдебна зала.

Фирмата трябва да докаже, че потребителят дължи пари Клиентът може да се защити с бележки за платени сметки или да поиска разпит на съседи, че в техния вход парното е спряно. В тези случаи делото се движи по общите правила и може да продължи с години.

Самите компании пък имат различни методи за събиране на вземанията. Е.он праща първо известия на пропусналите да платят тока в срок. Това става с SMS или писмо. В уведомлението е посочена и дата, след която следва прекъсване на захранването. В случите, когато и тази мярка не помогне, клиентът получава покана за доброволно плащане, което е първият етап по процедурата за съдебно производство.

През 2011 г. дружеството регистрира минимално увеличение на лошите вземания в сравнение със същия период на 2010 г. Притеснителен бил фактът, че почти двойно нараснали просрочените задължения на дружества с държавна и общинска собственост. С близо 10% се увеличили дълговете на битови клиенти, а при малкия и средния бизнес имало подобрение на събираемостта.

От ЧЕЗ пък уведомяват с писмо клиента, че дължи пари, напомнят по телефона или с SMS. Ако няма резултат, се спира токът. Ако дългът не се плати, се предава на външни партньори.

Допълнителни 10 дни след падежа дава ЕВН за издължаване. По този начин общият период за плащане ставал около един месец. След изтичането му се прекъсва захранването. При неплащане и след тази мярка се праща писмо до длъжника. Ако и то не помогне, дружеството търси задълженията по съдебен ред. Събираемостта се вдигнала от 93% през 2005 г. до 99% през 2010 г.

Завеждането на дела и спирането на водата са сред крайните мерки, които прилага "Софийска вода", обясниха от дружеството. Преди това на нередовните клиенти се изпращат писма и есемеси.

Ако просрочат две сметки и натрупат дълг над 30 лв., абонатите получават обаждане. Следващата стъпка били преговори за различни възможности за плащане.

За да повиши събираемостта, през лятото на миналата година компанията започна акция за спиране на водата на длъжници.