Кръгово до „Пикадили парк” – кому е нужно?

Мисия Варна

28-11-2011, 14:17

Автор:

МАРИАН ЖЕЛЕВ

Всичко от Автора

Съвсем скоро Алея Първа ще се превърне в номер едно по трафик във Варна.

Вече трети месец, с известни прекъсвания, кипят ремонтните работи на булеварда за Златни пясъци.

Ще има кръгово, малко след „Пикадили парк”, така „щял да се облекчи трафикът към и от Алея Първа”.

Това означава ли, че когато бъде прерязана лентата на кръговото, вече и с ТИР ще може да се слиза по крайбрежната улица?

Да, досега имаше задръствания от коли през летния сезон – кой слязъл на брега, за да  олицетвори представата си за романтична разходка край морето с дрифтинг, кой пък защото е решил да стъпи с гумите на автомобила буквално на пясъка.

Съвсем скоро Алея Първа ще се превърне в номер едно по трафик във Варна. Най-романтичната, най-красивата, най-привличащата част на т. нар. Морска столица ще бъде омазана с изпуснато масло, със следи от гуми и няма да има къде човек да покара колело. Да не говорим за разходка край морето пеш, която ще трябва да се осъществява с кърпа на лице заради газовете.

Олекотеният достъп до крайбрежната алея и рязането на лентичката на новото кръгово е отрязване пътят на романтиците, сантиментално настроените варненци и гостите на града. Почти съм сигурен, че много рядко ще се виждат влюбени двойки, сгушени във вглъбението си мечтатели или спокойно релаксиращи на пясъка хора в търсене на своята лична нирвана. Грохотът от следващото лято ще стане нетърпим, прахолякът – гарантиран, а лудницата фундаментална. При положение, че ползата е една-единствена: да може по-лесно и удобно да се слиза с кола до морето.

Иска ми се да дам сравнение с други градове, където крайбрежната алея е обект на привличане. Там жителите и гостите отиват, за да си отдъхнат, за да се поразходят, да поснимат, а не да ръкомахат зад димящи ауспуси и да се карат с шофьори, 99.9 % от които изобщо не виждат знака за ограничение на скоростта до 20 км. Да не говорим, че ако Варна си прави визитна картичка, то на видно място трябва да стои Морската градина и алеята край брега. Осветена, оживена от хора, танцуваща с ритъма на вълните. В разрез на тази картинка, благодарение на новото кръгово, ще получим давещи се в трафик пешеходци, които рано или късно ще изчезнат.

Какво ще се случи още, след като пуснат кръговото:

Задръстване. Това е гарантирано. И то не за идващите от Морската градина, а за пътуващите към или от Златни пясъци. Новото кръгово ще забави трафика, ще се образуват колони и в двете платна. За това пророчество съдя по локвата, която се събира след всеки дъжд пред хотелите „Брилянс” и „Камелия”. За да не минават с голяма скорост през нея, колите намаляват скоростта. Лятно време опашката се вие до Траката. Мога да си представя новото кръгово с ефекта на голямата локва. И то само и само да се освободи трафикът към морето.

Варна заслужава една по-романтична перспектива. И вместо да накараме природата да работи за нея, се случва точно обратното – убиваме я.

Ще дам още един пример: Лифтът към Седемте рилски езера. Откакто го има, планината се промени. Невероятната гледка, вдъхновение, страст – човек трябва да си ги заслужи. В начинанието да събереш сили, да стегнеш раница, да покатериш малко – в това се крие благородна символика. И изведнъж – лифт, удобство, гевезелък: пътеката към езерата сега е осеяна с боклуци; бира, сладолед и кебапчета – символите на ежедневието са изяли хляба на романтиката.

Нещо подобно се случва и във Варна, откакто гума на автомобил стъпи на крайбрежната алея. И след като се работи в насока трафикът на коли да се увеличи, какво остава да мислим за алеята като за емблема на града.

Кому е нужно кръговото?

Няма да изреждам. Само ми се иска да си представя колко много ще спечелят варненци, ако Алея Първа стане Номер едно... като пешеходна зона.