Най-големите побойници в училище могат да бъдат най-успешните медиатори

Животът

01-11-2011, 09:27

Снимка:

© ВАРНАУТРЕ.БГ

Автор:

ВЕЛИНА КАЛИНОВА

Всичко от Автора

Разговаряме с Елка Кръстева, председател на управителния съвет на първата Асоциация на училищните медиатори

- Г-жо Кръстева, защо се създава тази асоциация на училищните медиатори?

- Идеята е асоциацията да бъде един венец на нашия труд, който положихме през последните четири месеца и по някакъв начин да стартираме процеса на осигуряване на устойчивост на проекта. Надяваме се Община Варна да възприеме програмата като своя инициатива и да я продължи. Това, което в рамките на тези четири месеца направихме, е да разработим методиката за въвеждане на училищната медиация като способ. Разработихме учебните материали и ги предоставяме. Участието на децата е за първи път и мислим, че до голяма степен ще направи процеса по-ефективен, по-поучителен. Успяхме да поставим сновите. На първата ни официална среща за основаване на асоциацията споделихме опит какво са правили екипите, какво трябва да направим, за да се припознае училищната медиация като способ, училищата да започнат да я прилагат. Първо е необходимо една по-широка разяснителна кампания, комуникация с директорите, да се припознае училищната медиация с решение на педагогическия съвет, един по-добър контакт с педагогическите съветници. За да бъде прилаган този способ двете страни в конфликта трябва да го желаят. Принципът на доброволност е най-важен. Но за да има това желание, някой трябва да им го предложи като вариант. Имаме специализиран сайт "Училища на включването", където е поместен устава, членовете и ще има и казуси. Тези срещи ще продължат и за напред, въпреки, че проектът приключи. Но като виждам колко са ентусиазирани децата, както и възрастните, които преминаха през обучението, съм обнадеждена, че това наистина е само началото.

- Кой ще насочва децата в училище, че има и други начини за решаване на конфликтите, а не само чрез агресия?

- Едни от първите, които се сблъскват и разбират за конфликтите са класният ръководител, а след това и педадогическия съветник. Кампанията, която ще направим сега ще бъде насочена към тях, за да знаят, че има такъв способ, че е възможен, ефективен и да го предложат на страните. В такъв момент, когато има конфликт между две деца, задължително биват уведомени и родителите. Малко се говори просто, хората не знаят. Винаги е необходимо една демострация, един пробив. Уточняваме как да направим демонстрации, да промотираме способа.

- Колко деца са обучени до момента?

- 18 деца от три училища и 12 възрастни.

- На каква възраст са учениците?

- Трите училища прилагат принципите на мултикултурното образование, имат деца от различни етноси. В СОУ"Климент Охридски" има деца от арменския етнос, в ОУ"Св. Иван Рилски" и "Любен Каравелов" има ромчета. До голяма степен искахме да обхванем училища, в които би могло да се появи и конфликт на такава основа. Те са над 5 клас.

- Дали е възможно най-големите побойници да станат най-успешните медиатори?

- Не само че е възможно, а обикновено подхода е точно този при подбора на деца и предлагането да се включат в тази инициатива. Първо се обръщаме към неформалните лидери, защото сме длъжни да го пробваме за обучение и е перфектно ако те имат желание. Това е най-добрия вариант.

- Ще има ли и други деца, които ще бъдат обучени? Примерно ако има желание от страна на учениците?

- От тук нататък ние като организация ще администрираме на доброволен принцип процеса по създаване на асоциацията, по поддържане на сайта. От тук нататък трябва да се покрият разходите по самото обучение. Подготвителната работа сме я свършили. Не е толкова скъпо, за да продължи инициативата. Без обучение няма как, трябва да се знаят основните принципи на медиацията, да придобият умения учениците да мотивират, да работят в екип. Това са едни ценни умения, които ще им бъдат полезни и в живота. Както казах, надяваме се Община Варна да възприеме програмата като своя инициатива и да я продължи.

- Тримата директори на варненските училища как възприеха идеята?

- Възприеха я положително още в мига, в който подписаха декларация за партньорство. Първото да го имаме. Предстои да възприемат медиацията чрез решение на педагогическия съвет. Искаме да работим и с други училища, чрез нашия сайт. Много сме обнадеждени. Надяваме се да привлечем нови съмишленици.