Уникална вълна погубила "Хера"

Новините

08-05-2011, 11:18

Снимка:

© ВАРНАУТРЕ.БГ

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Уникална вълна, която се образува само на 2 места в Черно море, е погубила кораба "Хера", който потъна близо до Истанбул на 13 февруари 2004 г., научи ВарнаУтре.бг.

И до днес е неизвестна съдбата на 14 българи от екипажа на плавателния съд. Досега са намерени телата на петима моряци. Новата версия за трагедията стана възможна, след като в Техническия университет във Варна заработи модерен симулационен тренажор за управление маневрите на кораб и моделиране на аварийни ситуации при търсене и спасяване на бедстващи хора и кораби на море.

Анализирайки ситуацията с "Хера", екипът на тренажора използвал свидетелските показания на капитана и моряците на кораб "Вежен", които станали свидетели на трагедията. За съпоставка послужили и докладите на студенти от ТУ, които са били на стаж на същия кораб в предишни рейсове (сред загиналите на "Хера" имаше и бъдещи капитани от специалност "Корабоводене" на ТУ). От тях анализаторите взели информация за разположението на товара на борда на кораба за транспортиране на въглища.

"Хера" е станал жертва на резонанс на върха на попътна вълна с дължина равна на дължината на самия кораб и със скорост еднаква с тази на плавателния съд, смята доц. д-р инж. Михаил Щерев, ръководител на научния проект. Според него такава вълна се образува едва на две места в Черно море - преди влизането в Босфора и в Севастополския залив.

Според историци, изследвали корабоплаването в Черно море, името му (Негостоприемно море, според гърците, и Черно - за славяните) се дължи именно на този вид вълни, които в античността били фатални за дървените плавателни съдове.

Фатално за съвременен кораб като "Хера" се оказало съвпадението между неблагоприятната за кораба дължина и скорост на вълната. То причинило светкавично преобръщане на плавателния съд.

За съжаление теорията на учените от Техническия университет не може да бъде потвърдена от разследването, тъй като Турция отказа да поднови подводните огледи на кораба. Част от роднините на загиналите са убедени, че корабът е потопен в следствие на военна операция, в която са участвали 2 турски и 1 руска подводници. Този и други факти карат близките да вярват, че изчезналите моряци не са се удавили.

Откритата през април морска лаборатория в Техническия университет предоставя уникални възможности за обучение на бъдещи капитани. Тя разполага с корабен мостик с пулт за управление на кораб и екран за визуализация на обстановката на море или в пристанище. Модулът има 120 градуса обзор за наблюдение и симулира управление на кораб с помощта на азиподни движители, с каквито са оборудвани най-модерните и големи кораби в света днес. Това е единственият тренировъчен модул с азиподни движитeли в България и Средиземноморския регион.

Уникална е възможността за динамично позициониране на кораба, която предоставя тренажорът. С неговия алармен панел може да бъде симулирана аварийна ситуация, както и пожар на борда.  

В лабораторията студентите по корабоводене учат маневриране, комуникации, трениране на особени ситуации. Младежите от специалност "Експлоатация на флота и пристанищата" упражняват комуникации, обработка на товари, симулиране на кран, симулиране на инфраструктура. Бъдещите корабни инженери се занимават с теоретично разработване и симулиране на корабни модели, колегите им от "Екология и опазване на околната среда" тренират организация за ликвидиране на петролни разливи. Допълнителен мапинен тренажор, свързан с основния помага на студентите от специалност "Корабни машини и механизми" да симулират управление на кораб (мостик-машина).

Тренажорът е разработен от катедрата по корабоводене в Техническия университет във Варна. Апаратът дава възможност за уникална триизмерна симулация на варненското пристанище. Според  кап. Милен Тодоров - ръководител "Управление на трафика" в държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" и асистент в катедрата, с тренажора може да се симулират операции по търсене и спасяване с реален хеликоптер в пристанище "Варна". Експерти от морската администрация, ангажирани с тези операции, имат възможност от работните си места да участват в подобни тренировки и чрез тренажора да контролират събитията в пристанището.

С помощта на тренажора може да бъде проиграна цялата мисия на „Дръзки“: преходът от Бургас до зоната на патрулиране и обратно, както и евентуалните опасни ситуации и препятствия по пътя до Либия.