Решиха: Пристанището ще е на остров на 2 километра от брега

Мисия Варна

01-04-2011, 21:49

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Нов неочакван обрат добиха преговорите между държава, община и морска общественост за това къде да бъде построено новото варненско пристанище, научи ВарнаУтре.бг.

В средата на март те спряха в задънена улица, след като везните не успяха да се наклонят нито в полза на Острова под Аспаруховия мост, нито за Максуда, нито за езерото.

Новата идея идва откъм чужди инвеститори, които я представили днес пред трима членове на министерски съвет. Те били заинтригувани от офертата на правителството да получат концесия върху варненските терминали срещу ангажимента да преместят контейнерния и зърнения на ново място.

В най-общи линии азиатците предлагат те да бъдат построени на изкуствен остров пред варненския залив по примера на летищата край Генуа и Осака. Подобна технология била особено подходяща за морския транспорт тъй като веднага решавала въпроса с газенето на големите контейнеровози, плиткия канал море-езеро, височината на Аспарухов мост и висящите край него високоволтови кабели.

Изваждането на порта извън залива ще улесни трафика на корабите и те няма да се отклоняват, за да бъдат разтоварени и натоварени. Това ще повиши рязко конкурентоспособността на нашето пристанище.

Освен това кандидат-инвеститорите са готови да обвържат строителството на острова с изграждането на тунелите под прохода "Шипка" и по трасето на магистрала "Черно море". Друг тунел ще бъде прокопан под дъното на залива, за да свърже новите терминали с континента. Подземната магистрала с дължина около километър ще излиза на сушата в подножието на фара на "Галата", където щели да бъдат направени сериозни укрепителни съоръжения срещу свлачищата. Вкарването на трафика под водата ще позволи безпроблемно движение на плавателните съдове в залива.

Трите споменати при разговорите тунели можело да бъдат изградени с помощта на машини-къртици, осигурени от азиатския консорциум. Най-вероятно ще бъдат използвани машините, прокопали Ламанша, които сега са изоставени в странични тунели на подводната връзка между Франция и Англия. "Къртиците" ще бъдат разглобени, за да бъдат извадени и ще бъдат монтирани отново на място. Извадената при прокопаванията земна маса да се използва за изкуствения остров, настояват инвеститорите.

Новите терминали ще бъдат допълнени и от атрактивната визия на нова морска гара за гигантските пасажери с голямо газене, за които пристанище Варна сега е табу. За да проектира терминала за плаващите дворци вече бил поканен Ренцо Пиано - архитектът, сътворил летището Канзаи, който тази пролет ще приключи с разширяването на Whitney Museum в Ню Йорк и разширяването на кампуса на Columbia University, за да остане на наше разположение. За да бъде варненският бряг хармоничен и атрактивен Ренцо Пиано бил готов да оглави и дългосрочна комисия за одобряване на проектите на атракционите, които ще заменят досегашните кейови места на пристанище Варна изток, нарочено да стане новата зона за отдих на варненци.