Най-после вкарват джетовете в регистър

Архив Варна

16-04-2010, 08:14

Автор:

ЖУЛИЕТА ЦВЕТКОВА

Всичко от Автора

Плавателните съдове тип джет и приравнените към тях да се вписват в отделни томове в регистровите книги на малките кораби в дирекциите на Изпълнителна агенция "Морска администрация" във Варна, Бургас, Русе или Лом.

Това предвижда проектът за промени в Наредба № 1 от 2003 г. за вписване в регистъра на корабите, публикуван за обществено обсъждане в сайта на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Досега те не подлежаха на вписване в регистъра подобно на водните колела, академичните лодки, кану, каяк, надувните лодки и сърфовете.

За да бъде вписан джетът, собственикът му трябва да приложи към заявлението си документ, установяващ основанието за придобиване на плавателния съд, нотариално заверена декларация, че той не е регистриран в друго пристанище, както и декларация за съответствие съгласно Наредбата за съществените изисквания и оценяване съответствието на плавателните съдове за отдих.

Заедно с пристанището на регистрация, името и адреса на собственика и основанието за придобиване в регистровите книги за джетовете ще се вписват и техническите им характеристики - марка и модел, година на производство, мощност на двигателя и тип на движителя, номерата на корпуса и двигателя. В зависимост от мястото на регистрация плавателните съдове ще получават регистров номер, състоящ се от буква - А за Бургас, В за Варна, Р за Русе и Л за Лом, и 4 цифри. Той ще се изписва на двата борда в носовата част на джетовете, като височината му не трябва да е по-малка от 10 см.

Към джетовете се приравняват всички моторни плавателни средства за спорт, туризъм и развлечение с твърд корпус и водометен движител с мощност над 15 кВ, предвиждат промените в допълнителната разпоредба.

Създаването на специален регистър за джетовете е отдавнашна идея на работещите в сферата на водното спасяване и морския туризъм заради честите инциденти с мощните машини. Специалисти от Морска администрация, Гранична полиция и концесионери от години коментират, че е парадоксално единственото законово изискване към водните мотори, които могат да отнемат и живот, да е застраховането им.